Nederland is na Malta het dichtstbevolkte land van Europa en dat zie je ook aan het aantal auto’s op straat. Geen wonder dus dat jij graag makkelijk inparkeert met je auto. Maar welke auto kun je daar het beste voor aanschaffen? Wij geven je een aantal auto’s die heel eenvoudig inparkeren. En daar zitten wat leuke verrassingen tussen.
1. smart fortwo
We beginnen met een model uit de categorie ‘open deuren’. De kittige kleine smart fortwo kun je zelfs dwars in een parkeervak zetten als het moet – nadeel: volgens de wet mag het niet. Normaal fileparkeren is ook een eitje dankzij ‘s werelds kleinste draaicirkel van slechts 6,95 meter. Dus zoek je de ultieme inparkeerauto? Dan kun je hier stoppen met lezen.
Pluspunten:
- Hij heeft de kleinste draaicirkel van alle auto’s.
- Een smart past zelfs in de kleinste gaatjes.
- Het blijft een stijlicoon.
Minpunten:
- Je moet niet met het gezin op pad willen…
- …of een lange snelwegrit voor de boeg hebben.
- 260 liter bagageruimte is snel gevuld.
2. Volvo 850/V70
Tussen de compacte stadsautootjes en auto’s met parkeerhulpjes is de Volvo 850 (en zijn opvolger V70) een verrassend inparkeerwonder. Deze forse stationwagen zou je misschien niet in dit rijtje verwachten. Hij is verre van klein en als je technische hulp wilt, kun je ver zoeken. Maar dankzij zijn hoekige vormen parkeert hij bijzonder makkelijk in. Ook oudere vierkante Volvo’s als de 240, 740 en 760 zijn hier goed in. Latere varianten kunnen bovendien zijn uitgerust met parkeersensoren, waardoor het inparkeren nog makkelijker wordt.
Pluspunten:
- Je kunt nog eens wat meenemen.
- Ook achterin is het prima toeven voor passagiers.
- Je zoeft comfortabel naar je bestemming.
Minpunten:
- Zelfs de laatste modellen zijn gedateerd.
- Een goed exemplaar kan aardig wat kosten.
- Verwacht geen zuinigheidswonder.
3. Volkswagen up!/SEAT Mii/Skoda Citigo
De Volkswagen up! en zijn broertjes uit de stallen van SEAT en Skoda staan bekend om hun goede wendbaarheid en compacte buitenmaten. En er is geen beter recept voor een makkelijk inparkerende auto. Bovendien zijn ze verrassend ruim, behoorlijk praktisch en zelfs met elektrische aandrijving te krijgen!
Pluspunten:
- Ze zijn er in veel uitvoeringen – zelfs sportief of elektrisch.
- Je vindt ze veelvuldig op de tweedehandsmarkt.
- Voor de kleine buitenmaten zijn ze bijzonder praktisch.
Minpunten:
- Voor (lange) vakanties met meer dan 2 personen zijn ze ongeschikt.
- Het zijn relatief prijzige auto’s.
- De actieradius van de elektrische varianten is vooral voor de stad.
4. Citroën C1/Peugeot 107 (of 108)/Toyota Aygo
Ook uit de Frans-Japanse samenwerking tussen Peugeot, Citroën en Toyota ontstond een interessant stadsautootje dat zich doodeenvoudig in een parkeervak laat manoeuvreren. Citroën noemde ‘m C1, Peugeot koos voor 107 (en later 108) en Toyota plakte er de naam Aygo op. Vooral de eerste C1 en 107 zijn moeilijk uit elkaar te houden, maar de latere C1 en toen gebouwde 108 hebben meer een eigen smoel. De Toyota had altijd al een eigen uiterlijk.
Pluspunten:
- Ze zijn relatief betrouwbaar – zeker de Toyota’s.
- Over hoge kosten hoef je je sowieso geen zorgen te maken.
- Met name de latere modellen ogen strak.
Minpunten:
- Je voelt dat het ‘budgetauto’s’ zijn.
- De benen strekken wordt voor de gemiddelde Nederlander lastig.
- Alleen de Aygo X is nog nieuw leverbaar – en verre van goedkoop meer.
5. Toyota Prius
Als je echt geen enkel risico wilt nemen met inparkeren, kun je dit klusje ook uitbesteden – bijvoorbeeld aan de auto zelf. De eerste auto die zichzelf in een vak kon zetten, was de Toyota Prius in 2003. Nooit meer stress om de rij wachtenden terwijl jij probeert onder de juiste hoek de auto een vak in te prikken. De Prius lost dat zelf op.
Pluspunten:
- Het is een Toyota, dus is hij door en door betrouwbaar.
- De hybride aandrijving maakt hem net zo zuinig als een stadsauto.
- Je kunt in de forse bagageruimte meer vervoeren dan je denkt.
Minpunten:
- De Prius is door zijn uitgesproken uiterlijk niet voor muurbloempjes.
- Er zijn stillere auto’s op de markt.
- Niet iedereen kan zijn enigszins ruwe rijkarakter waarderen.
6. Volkswagens met Park Assist
Na Toyota volgden er meer merken met parkeerhulp. Volkswagen noemt dit Park Assist. Je moet hierbij alleen maar zachtjes gas geven en remmen. De auto doet de rest. Zoek je een nieuwe auto of occasion? Kijk dan of Park Assist erop zit of als optie kan worden toegevoegd. Volkswagens die de nieuwste versie van dit systeem (kunnen) hebben, zijn de ID.3, ID.4, ID.5, Polo, T-Roc (Cabrio), Golf (Variant), Tiguan (Allspace), Passat Variant en Arteon Shooting Brake.
Pluspunten:
- Ze zijn er in alle soorten en maten, zelfs met cabriodak en elektrisch!
- Het maakt niet uit hoe groot je auto is – je hoeft hem toch niet zelf in te parkeren.
- Het systeem scant ook gelijk op geschikte parkeerplekken.
Minpunten:
- Zelf gas geven en remmen terwijl de auto stuurt is wel even wennen.
- Vroege systemen hebben flink meer ruimte (tot 1,40 meter extra) nodig.
- Wil je in echt kleine plekken kunnen? Dan moet je een relatief nieuwe VW kopen.
7. Tesla’s met inparkeerfunctie
Geen zin om zelf met pedalen in de weer te moeten? Ook Tesla biedt een functie aan die de auto automatisch inparkeert. Meer dan de auto klaarzetten en een knop indrukken, hoef je niet te doen. Deze functie zit overigens niet standaard op alle Tesla’s. Je moet er een extra pakket voor aanschaffen – of een occasion vinden die dat pakket heeft.
Pluspunten:
- Inparkeren met slechts een druk op de knop!
- Ondertussen ben je lekker milieuvriendelijk bezig, want elektrisch.
- Zo’n Tesla heeft wel meer geinige functies.
Minpunten:
- Je moet er het dure Enhanced Autopilot voor aanschaffen.
- Daarbij moet je een volledige Tesla aanschaffen – die niet in ieders budget past.
- De inparkeerfunctie werkt niet als je een trekhaak hebt.
8. Hyundai’s en Kia’s met Remote Smart Parking Assist
Je kunt nog een stapje verder dan de Tesla’s hierboven. Hyundai biedt op verschillende modellen Remote Smart Parking Assist. Hoe kan dat nog verder gaan dan volledig zelfstandig inparkeren? De auto parkeert zichzelf terwijl jij er niet in zit! En nog mooier: hij kan zichzelf ook uit een vak rijden terwijl jij staat te wachten. Wel zo fijn als je geen ruimte hebt om in te stappen.
Pluspunten:
- Hij rijdt zichzelf uit krappe ruimtes, dus geen gewurm met deuren.
- Geef toe: het ziet er stoer uit, alsof je de Knight Rider bent.
- Je hebt ruime keuze uit Hyundai’s met deze functie.
Minpunten:
- Het is nog vrij nieuw, dus een goedkope tweedehands met deze functie is er niet.
- Alleen op duurdere uitvoeringen/modellen is het standaard.
- Op een gegeven moment verleer je je inparkeerskills.