Moet je winterbanden kopen of is iedere winter banden wisselen onnodig en kun je beter op je zomerbanden of vierseizoenenbanden rijden? Onder winterse omstandigheden is een winterband veiliger dan een zomerband of vierseizoenenband. Daarnaast zijn in sommige gebieden winterbanden verplicht (zie onderaan deze pagina). Ieder seizoen van banden wisselen wordt dus aangeraden.
Lees hieronder de uitgebreide informatie.
Winterbanden en zomerbanden: het verschil
Wat winterbanden onderscheidt van zomerbanden, is de samenstelling van het rubber. De zogenaamde compound van het rubber is zachter en de band heeft een speciaal loopvlak. Hierdoor heeft de winterband bij winterse omstandigheden meer grip op natte en besneeuwde ondergrond, een kortere remweg en minder kans op aquaplaning. Winterbanden in de zomer rijden wordt echter sterk afgeraden. Het zachte rubber slijt veel sneller en maakt dat bij hogere temperaturen de grip juist minder wordt.
Leeftijd en profieldiepte winterband maken uit!
Met bovenstaande verhaal is de kous nog niet af. De speciale eigenschappen van de winterband gelden namelijk alleen als deze een profieldiepte heeft van 4 of meer millimeter (nieuw is de profieldiepte 9 millimeter). In de meeste landen met winterbandenplicht geldt een profieldiepte van 4 millimeter daarom ook als wettelijke minimumeis. Daarnaast wordt aangeraden banden van 6 jaar en ouder niet meer te gebruiken.
En vierseizoenenbanden?
De vierseizoenenband is een soort ‘tussenoplossing’. Deze kun je het hele jaar door gebruiken. In de winter is de band beter dan een zomerband en in de zomer verslaat hij de winterband. Maar in hun eigen seizoen zijn zomer- en winterbanden vele malen beter dan vierseizoenenbanden. Voor mensen die dagelijks hun auto moeten kunnen gebruiken, zijn aparte sets banden voor zomer en winter daarom echt aan te raden. Bovendien wordt de vierseizoenenband in veel landen met winterbandenplicht niet geaccepteerd als alternatief.
Winterbanden met velg of zonder velg kopen?
Elke winterband is los verkrijgbaar, maar je kunt ook winterbanden met velg kopen. Deze worden nieuw en tweedehands door zowel particulieren als bedrijven aangeboden. Uiteraard zijn winterbanden met velg duurder dan zonder. Daarentegen is iedere winter banden wisselen een stuk eenvoudiger als het met velg kan. Bovendien kunnen winterse omstandigheden een behoorlijke aanslag op je velgen zijn, en houd je zo dus je zomervelgen mooi.
Beste winterbanden
Er is niet één fabrikant die de beste winterbanden levert. Het hangt namelijk ook sterk af van de maten van de band. Zo kan het ene merk de beste winterbanden voor kleine stadsautootjes maken, terwijl het andere merk de beste winterbanden voor grote SUV’s heeft. Kijk dus altijd of de geteste band (ongeveer) van een formaat is dat onder jouw auto past als je op zoek gaat naar de beste band.
Winterbanden: prijs
De prijs van winterbanden verschilt heel erg per merk, type, formaat en gebruik. Specialistische banden (bijvoorbeeld voor sportieve en luxe auto’s) zijn vaak aanzienlijk duurder dan banden voor kleine stadsauto’s. Uiteraard maakt het ook veel uit of de banden nieuw zijn of tweedehands. Wil je nieuwe winterbanden zonder velg, reken dan per band op een prijs van ongeveer €85 voor kleinere stadsauto’s tot €150 voor grotere SUV’s.
Waar winterbanden kopen?
Wil je winterbanden kopen, shop dan eens goed rond. Kijk naar welke eigenschappen je belangrijk vindt aan de band (grip, geluid, verbruik, slijtage etc.) en zoek de band die daarin het beste compromis voor de beste prijs levert. Je kunt bovendien nieuw met tweedehands en winterbanden met velg en zonder velg vergelijken.
Wanneer winterbanden wisselen?
Aangezien het in Nederland niet verplicht is om in de winter banden met speciale eigenschappen te monteren, is er geen vaste datum voor de wissel. Het beste is om winterbanden te monteren wanneer het kwik lange tijd onder de zeven graden blijft (en lijkt te blijven). Bij hogere temperaturen zal de winterband namelijk sneller slijten.
Winterbanden verplicht: waar wel en waar niet?
In Nederland zijn winterbanden (nog) niet verplicht, maar wordt het gebruik ervan onder winterse omstandigheden sterk aangeraden. De minimum toegestane profieldiepte is altijd 1,6 millimeter en sneeuwkettingen en spikes zijn overal verboden. In andere landen gelden in veel gevallen echter heel andere regels. Lees hieronder per Europees land wat de regels zijn (een * betekent dat je onder “Aanvullende opmerkingen” meer informatie kunt vinden).
Land | Winterbanden verplicht | Sneeuwkettingen | Min. Profieldiepte |
---|---|---|---|
Albanië | In bepaalde gebieden | Toegestaan | 4 mm |
Andorra | 1-11 tot 15-5 en bij winterse omstandigheden* | Verplicht bij signalisatie | |
België | Nee* | Op ijzige of besneeuwde weg | 1,6 mm |
Bosnië- Herzegovina | 15-11 tot 15-4 (of zomerbanden met 4 mm) | Toegestaan, verplicht i.c.m. zomerbanden van 15-11 tot 15-4 | 4 mm |
Bulgarije | 15-11 t/m 1-3 | Verplicht aanwezig | 4 mm |
Denemarken | Nee | Alleen bij sneeuw of ijs op de weg | 1,6 mm |
Duitsland | Bij winterse omstandigheden* | Verplicht bij signalisatie | 1,6 mm |
Estland | 1-12 tot 28-2 of bij winterse omstandigheden | Niet verplicht | 3 mm |
Finland | 1-12 tot 28-2 | Niet verplicht | 3 mm |
Frankrijk | Bij signalisatie | Niet verplicht | 3,5 mm |
Griekenland | Nee | Alleen bij signalisatie en sneeuw of ijs | 1,6 mm |
Groot-Brittannië | Nee | Alleen bij sneeuw of ijs op de weg | 1,6 mm |
Hongarije | Nee | Verplicht aanwezig bij winterse omstandigheden* | 4 mm |
Ierland | Nee | Alleen bij sneeuw of ijs op de weg | 1,6 mm |
IJsland | 1-11 tot 15-4 of bij winterse omstandigheden* | Toegestaan van 1-11 tot 15-4 | 3 mm |
Italië | Verschillend per regio* | Bij signalisatie en i.c.m. zomerbanden van 15-11 tot 15-4 | 1,6 mm |
Kosovo | Bij winterse omstandigheden* | Toegestaan* | 4 mm |
Kroatië | 15-11 tot 15-4 (met M+S-codering*) | Verplicht bij signalisatie van 15-11 tot 15-4 | 4 mm |
Letland | 1-12 tot 1-3 en bij winterse omstandigheden (met M+S-codering) | Alleen bij sneeuw of ijs op de weg | 4 mm |
Litouwen | 10-11 tot 1-4 (met M+S-codering) | Niet verplicht | 3 mm |
Luxemburg | Bij winterse omstandigheden (met M+S-codering) | Toegestaan | 1,6 mm |
Macedonië | 15-11 tot 15-3 bij signalisatie en winterse omstandigheden | Verplicht van 15-10 tot 15-3 | 5 mm |
Malta | Nee | Niet toegestaan | |
Moldavië | 1-12 tot 1-3 bij winterse omstandigheden (met M+S-codering) | Verplicht van 1-12 tot 1-3 | |
Montenegro | 15-11 tot 31-3 bij winterse omstandigheden (met M+S-codering) | Verplicht van 15-11 tot 31-3 | 4 mm |
Nederland | Nee | Niet toegestaan | 1,6 mm |
Noorwegen | Nee | Toegestaan* | 3 mm |
Oekraïne | Bij winterse omstandigheden | Niet verplicht | 6 mm |
Oostenrijk | 1-11 tot 15-4 bij winterse omstandigheden | Verplicht bij signalisatie en aan boord van 1-11 tot 15-4 | 4 mm |
Polen | Nee | Verplicht bij signalisatie | 1,6 mm |
Portugal | Nee | Verplicht bij signalisatie | 1,6 mm |
Roemenië | Bij winterse omstandigheden (met M+S-codering) | Aanbevolen in bergachtige gebieden | 1,6 mm |
Servië | 1-11 tot 1-4 bij winterse omstandigheden | Verplicht bij signalisatie en aan boord | 4 mm |
Slovenië | 15-11 tot 15-3 bij winterse omstandigheden* | Verplicht van 15-11 tot 15-3 | 3 mm |
Slowakije | 15-11 tot 1-4 bij winterse omstandigheden (met M+S-codering) | Verplicht bij signalisatie | 4 mm |
Spanje | Verplicht bij signalisatie | Verplicht bij signalisatie | 1,6 mm |
Tsjechië | 1-11 tot 1-4 en bij winterse omstandigheden (met M+S-codering) | Verplicht bij signalisatie op alle wielposities | 4 mm |
Zweden | 1-12 tot 1-4 bij winterse omstandigheden* | Toegestaan | 3 mm |
Zwitserland | Nee | Verplicht bij signalisatie | 4 mm |
Wit-Rusland | 1-12 tot 1-3 (met M+S-codering) | Niet verplicht | 4 mm |
Aanvullende opmerkingen
Andorra: In plaats van met winterbanden mag ook gereden worden met sneeuwkettingen aanwezig in de auto. De data kunnen aangepast worden als de weersomstandigheden daarom vragen.
België: Tussen 1 april en 30 september is het verboden met winterbanden te rijden die een lagere snelheidsindex hebben dan de maximumsnelheid van het voertuig.
Duitsland: Tot 30 september 2024 mogen banden van vóór 31 december 2017 alleen M+S (Modder + Sneeuw) op de zijkant hebben staan. Banden die na 31 december 2017 zijn gemaakt, moeten een sneeuwvlokje op de zijkant hebben om in de winter in Duitsland op de weg te mogen. Na 30 september 2024 geldt dit laatste voor alle banden.
Hongarije: Als aan de grens het bord “sneeuwkettingen verplicht” is geplaatst, mogen alleen voertuigen met voldoende sneeuwkettingen het land in.
IJsland: In plaats van met winterbanden mag ook gereden worden met sneeuwkettingen op de aangedreven as.
Italië: Winterbanden voorzien van M+S-codering zijn verplicht tussen 15-11 en 15-4 bij signalisatie (15-10 tot 15-4 in de Aostavallei). Zomerbanden met sneeuwkettingen zijn ook toegestaan. Van 15-5 tot 14-10 is het verboden met winter- of vierseizoenenbanden te rijden die een lagere snelheidsindex hebben dan de maximumsnelheid van het voertuig.
Kosovo: In plaats van met winterbanden mag ook gereden worden met sneeuwkettingen op de aangedreven as.
Kroatië: In plaats van met winterbanden mag ook gereden worden met zomerbanden met minimaal 4 millimeter profiel en sneeuwkettingen aan boord van het voertuig.
Noorwegen: Sneeuwkettingen en spikes zijn toegestaan tussen 01-11 en Tweede Paasdag. In Nordland, Troms en Finnmark zijn sneeuwkettingen toegestaan van 15-10 tot 01-05.
Oostenrijk: zie Duitsland.
Slovenië: In plaats van met winterbanden mag ook gereden worden met zomerbanden met minimaal 3 millimeter profiel en sneeuwkettingen aan boord.
Zweden: Banden moeten minimaal een M+S-codering hebben en ontworpen zijn voor winterse omstandigheden. Het sneeuwvloksymbool is ook toegestaan en zelfs verplicht vanaf 1 december 2024.