Je auto wassen in de wasstraat is een simpele en snelle manier om weer een schone auto te krijgen. Je rijdt de wasstraat in, betaalt, zet de auto op de loopband (of, bij een statische wasstraat, in het midden) en de spuiters en borstels doen hun werk. Wasprogramma klaar? Dan rijd je gewoon de wasstraat weer uit, maar dan met een schone auto.

Voordelen van auto wassen in de wasstraat

  • Vaak beter voor het milieu dan zelf je auto wassen
  • Het gaat lekker snel
  • Relaxed, want alles gaat vanzelf
  • Geen vuile handen of kleding

Nadelen van auto wassen in de wasstraat

  • Duurder dan andere methodes
  • Sommige wasstraten laten krassen achter
  • Niet altijd het schoonste resultaat
  • Oppassen met schades aan de auto

Hoe werkt een wasstraat?

Er zijn 2 typen wasstraten: de statische wasstraat en de wasstraat met loopband. Hieronder leggen we per type uit hoe ze werken.

Statische wasstraat

Een statische wasstraat is een soort grote wasbox waarin de auto op zijn plek blijft staan, terwijl de apparatuur eromheen beweegt. Hierin gaat het wassen vaak als volgt in zijn werk:

  1. Je kiest een wasprogramma en betaalt hiervoor aan een balie.
  2. Je rijdt je auto naar binnen in de wasstraat. Vaak zorgen een geleiderail en een rood licht of stopteken dat je precies op de juiste plek stilstaat.
  3. Bij het verlaten van de auto controleer je of alle ramen en portieren goed gesloten zijn en of er geen uitstekende delen zijn, zoals een antenne op het dak die eraf kan.
  4. Op een paneel voer je een code of wasprogramma in, of druk je op “start”.
  5. De sproeiers, borstels en andere apparatuur doen hun werk.
  6. Je krijgt een teken wanneer het volledige wasprogramma klaar is en je weer veilig kunt plaatsnemen en wegrijden in je auto.

Wasstraat met loopband

In de meeste wasstraten met loopband blijf je in je auto zitten, maar soms kun je ook uitstappen. Dan gaat het wassen als volgt:

  1. Bij de kassa kies je een wasprogramma en betaal je. Dit kan meestal vanuit je auto.
  2. Zorg dat er geen uitstekende delen, zoals een antenne, op de auto zitten. Draai de antenne eraf of klap hem in. Klap ook je spiegels in.
  3. Hoewel een medewerker dit vaak nog controleert, is het slim als je van tevoren dubbelcheckt of al je ramen en portieren goed dicht zitten.
  4. Je rijdt door tot aan de loopband. Daar wordt vaak handmatig door een medewerker het ergste vuil van je auto gespoten. Een medewerker zal je dirigeren naar de juiste plek.
  5. Sta je goed? Doe dan het volgende:
  • Zet de versnellingsbak in neutraal (voor automaten en elektrische auto’s: “N”).
  • Let op dat je geen (parkeer)rem gebruikt. De wielen moeten vrij kunnen rollen.
  • Laat de motor aan, zodat het stuur niet in het stuurslot kan vallen.
  • Zet eventuele (automatische) ruitenwissers uit.
  • Zet een eventueel stop-/startsysteem uit.
  • Heb je een Hill Hold-functie? Zet deze uit.
  1. Nu wordt je auto voortgeduwd door de loopband. Je hoeft niets te doen.
  2. Aan het eind van de band zit vaak een licht (eventueel met aftellende timer) dat op groen springt zodra je mag gaan rijden. Ga direct rijden als je groen licht hebt, maar niet eerder.

Moet de motor aan of uit in een wasstraat?

Zoals je hierboven las, moet je de motor aan laten staan in een wasstraat waarbij een loopband de auto voortduwt. Doe je de motor uit, dan kan het stuur in het stuurslot vallen. Hierdoor wordt de auto onbestuurbaar. Met de motor aan kan dit niet gebeuren. Is het een statische wasstraat? Dan kun je gerust de motor uitzetten.

Op welke stand moet een elektrische auto in de wasstraat?

Een elektrische auto heeft over het algemeen, net als een auto met verbrandingsmotor en automatische versnellingsbak, een neutraal-stand (“N”). Zet de auto in deze stand en zorg dat de parkeerrem niet inschakelt. Heb je twijfels of jouw elektrische auto deze stand heeft? Neem dan contact op met de verkoper van jouw auto of kijk in de handleiding.