De verhoudingen in de autowereld zijn flink aan het verschuiven. Dat wordt pijnlijk duidelijk als je kijkt naar de bestverkochte plug-in hybrideauto’s van 2025. De wereldwijde top 10 bestaat namelijk uitsluitend uit Chinese modellen – geen enkel westers merk is meer te bekennen.
BYD domineert de markt
Het Chinese BYD voert niet alleen de lijst aan, het vult maar liefst 7 van de 10 plekken. De BYD Song Plus (die je misschien kent als Seal U) staat bovenaan met ruim 262.000 verkopen in de eerste 9 maanden van 2025. Daarachter volgen de BYD Qin Plus met 192.000 verkopen en de Song Pro met 175.000 exemplaren. Alleen Li Auto, Aito en Geely weten met elk één model een plekje in de top 10 te bemachtigen. BYD mag dan in Nederland nog een relatief kleine speler zijn, wereldwijd is het merk uitgegroeid tot een echte grootmacht.
Europese merken kijken toe
Voor Europese merken als BMW, Mercedes en Volvo is deze ontwikkeling zacht gezegd confronterend. Deze merken waren juist pioniers op het gebied van plug-in hybrides, maar worden nu ingehaald door Chinese concurrenten. De reden is helder: Chinese merken combineren moderne technologie met aantrekkelijke prijzen. Waar Europese plug-in hybridemodellen vaak prijzig zijn, weten Chinese fabrikanten een veel breder publiek te bereiken met vergelijkbare technologie voor minder geld.
Wat betekent dit voor jou als autokoper
Deze verschuiving heeft directe gevolgen voor je keuzemogelijkheden. Chinese merken bouwen steeds hun Europese aanwezigheid uit, wat betekent dat je binnenkort meer plug-in hybrideopties krijgt van merken die je misschien nog niet zo goed kent. BYD’s marktaandeel in het totale elektrische segment (zowel plug-in hybrideauto’s als volledig elektrische auto’s) ligt inmiddels op bijna 20 procent wereldwijd. Dat is ruim het dubbele van Tesla, dat rond de 8 procent blijft hangen. Voor jou als consument kan dit positief uitpakken. Meer concurrentie betekent vaak betere prijzen en meer innovatie. Chinese merken dwingen gevestigde Europese fabrikanten om scherper te worden op zowel prijs als technologie.
De nieuwe realiteit
De tijd dat Europese merken de dienst uitmaakten in de autowereld lijkt definitief voorbij. Chinese fabrikanten hebben niet alleen de productiecapaciteit, maar ook de technologische kennis om wereldwijd te concurreren. Voor consumenten betekent dit meer keuze, maar ook dat ze mogelijk moeten wennen aan minder bekende merknamen bij hun volgende auto-aankoop.
