Nieuws

Het wachten is voorbij.

Het komt geregeld voor dat autofabrikanten een concept presenteren dat vervolgens ofwel nooit terugkeert, of in hevig aangepaste vorm het productiestadium bereikt. Voor de Q8 besloot Audi zich niet aan die regels te houden. In plaats daarvan is de SUV-coupé bijna een regelrechte kopie van de Sport Concept.

De nieuwe Q8 is een net geen 5 meter lange SUV die niet alleen korter is dan de Q7, maar ook breder en lager. Dit heeft de wagen te danken aan zijn merkwaardige carrosserievorm. Desondanks heeft de Q8, die een wielbasis heeft van precies 3 meter, genoeg bagageruimte: liefst 1.755 liter met de achterbank neergeklapt.

audi-q8-achter.jpg

Binnenin vinden we een fraaie, luxe opstelling. In totaal heeft Audi er drie schermen ingehangen. Twee hiervan bevinden zich in de middenconsole, het andere scherm fungeert als cockpit. Daarnaast is de wagen voorzien van allerlei comfort- en veiligheidsfuncties. Dankzij veelvuldig gebruik van aluminium heeft Audi het gewicht weten te drukken, maar de wagen weegt nog altijd 2.145 kg.

De Q8 is standaard voorzien van vierwielaandrijving en heeft adaptieve dempers. Eventueel kun je nog opteren voor adaptieve luchtvering met vierwielsturing, maar dat zal je gaan kosten. Je kunt eveneens grotere velgen (22") aanschaffen.

audi-q8-binnen.jpg

De Q8 wordt aanvankelijk alleen geleverd met een 3.0 TDI motor. Deze is, geheel in de stijl van de tijd, voorzien van mild hybrid techniek. De 3-liter diesel produceert 281 pk en 600 Nm koppel. Hiermee accelereert de SUV in 6,3 seconden naar de 100 km/u. Zijn topsnelheid is 232 km/u. Volgend jaar komt de Q8 als 228 pk sterke diesel en als 335 pk sterke benzine op de markt. De 3.0 TDI Q8 komt in het derde kwartaal van 2018 op de markt.