Je plant een tripje naar de wintersport met je elektrische auto en rekent op een vlotte laadstop langs de Duitse autobahn. Maar de kans is groot dat je flink teleurgesteld uitkomt. De Duitse ADAC (hun equivalent van de ANWB) onderzocht 50 laadlocaties langs de drukste snelwegen en het nieuws is niet best.
Meer dan de helft scoort ondermaats
Het onderzoek richtte zich op de 15 langste autobahn-trajecten van Duitsland. Van de 50 onderzochte locaties kreeg meer dan de helft het oordeel ‘matig’ tot ‘zeer matig’. Geen enkele locatie verdiende een ‘zeer goed’. Slechts 13 plekken kregen het predikaat ‘goed’ - en die lagen allemaal bij de zogenaamde Autohöfe onder aan afritten, niet bij de tankstations direct langs de snelweg.
De problemen zijn divers maar herkenbaar voor iedere EV-rijder. Denk aan laadpalen die niet werken, veel te langzaam laden of onduidelijke prijzen. Bij sommige locaties waren helemaal geen laadpalen te vinden, terwijl 22 procent van de onderzochte plekken alleen beschikte over trage 50 kW-laders. Voor een fatsoenlijke laadstop heb je minimaal 150 kW per laadpunt nodig om binnen 20 tot 30 minuten weer op weg te kunnen.
Betalen blijft een frustratie
Wat bij een gewoon tankstation vanzelfsprekend is, blijkt bij laadstations nog altijd problematisch. Bij iets meer dan de helft van de locaties kun je gewoon met je pinpas of creditcard betalen. De rest vereist apps, abonnementen of andere omslachtige methodes.
Nog erger is de onduidelijkheid over kosten. Bijna alle laadpunten tonen vooraf wel de prijs per kWh, maar na het laden kon je bij slechts 16 van de 36 locaties zien wat je totaal had betaald. Stel je voor dat je bij een tankstation niet zou weten wat je net hebt uitgegeven.
Ook lichtpuntjes
Gelukkig is er ook vooruitgang te melden. Ruim 60 procent van de onderzochte locaties heeft inmiddels ultrasnelladers van 300 kW. Twee Autohöfe beschikken zelfs over 400 kW-laders. De beste locatie volgens het onderzoek is Euro Rastpark Schweitenkirchen aan de A9 tussen Ingolstadt en München.
Het comfort blijft echter achter. Geen enkele locatie bood overdekte laadplaatsen. Slechts 2 locaties maakten het mogelijk om met een aanhanger of camper te laden zonder deze eerst af te koppelen. Ook stonden laadpalen vaak ver van voorzieningen of op slecht verlichte plekken.
Wat betekent dit voor jou als EV-rijder
Als je met je elektrische auto naar Duitsland rijdt, bereid je dan goed voor. Download verschillende laad-apps, zorg dat je pinpas én creditcard werken, en plan extra tijd in voor laadstops. Kijk bij voorkeur naar Autohöfe bij afritten in plaats van tankstations direct aan de snelweg - die scoren gemiddeld beter.
De ADAC eist terecht actie van de Duitse overheid en laadnetwerk-exploitanten. Want een betrouwbare laadinfrastructuur is cruciaal voor het vertrouwen in elektrisch rijden. Tot die verbetering er is, vraagt een Duitse EV-roadtrip helaas nog wat extra geduld en voorbereiding van je.
