De Duitse autoclub ADAC heeft een grote studie gedaan naar de batterijen van plug-inhybrides. En dat levert interessante informatie op als je overweegt om een tweedehands plug-inhybride te kopen. Want niet alle merken presteren even goed als het gaat om de levensduur van hun accu’s.

Mercedes-Benz batterijen blijven het langst goed

De beste prestatie leveren de plug-inhybrides van Mercedes-Benz. Hun batterijen blijven opmerkelijk lang in goede conditie. Na 200.000 kilometer hebben ze nog bijna 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit. Dat is echt indrukwekkend, en het maakt weinig uit of je de auto veel elektrisch gebruikt of juist vaak op benzine rijdt.

BMW doet het ook goed, al gaat de batterijcapaciteit iets sneller achteruit dan bij Mercedes. Als je vooral op benzine rijdt, houd je na 200.000 kilometer nog ruim 90 procent over. Gebruik je de elektrische modus vaak, dan kom je uit op ongeveer 77 procent. Dat is nog steeds een prima resultaat.

Volvo en Volkswagen zitten in de middenmoot

De plug-inhybrides van Volvo en Volkswagen laten volgens ADAC een normale slijtage zien. Ook als je regelmatig oplaadt en vaak elektrisch rijdt, houd je na 200.000 kilometer nog ongeveer 85 procent van je batterijcapaciteit over. Geen uitschieters, maar wel degelijke prestaties waar je op kunt rekenen.

Mitsubishi valt flink tegen

Het verhaal bij Mitsubishi is helaas een ander. De batterijen van deze Japanse plug-inhybrides verslijten opvallend snel. Al bij 100.000 kilometer is er gemiddeld meer dan 20 procent van de capaciteit verdwenen. Bij 200.000 kilometer is dat meer dan een kwart.

Gebruik je de auto vaak in de elektrische modus, dan wordt het verlies nog groter: meer dan 30 procent. Dat is aanzienlijk meer dan bij de andere onderzochte merken. Als je een tweedehands Mitsubishi plug-inhybride overweegt, is extra voorzichtigheid dus geboden.

Wat betekent dit voor jouw aankoopbeslissing

Deze cijfers zijn waardevol als je een tweedehands plug-inhybride wilt kopen. Een batterij die veel capaciteit heeft verloren, betekent minder elektrische rijafstand en mogelijk hogere vervangingskosten in de toekomst.

ADAC adviseert om altijd een batterijcheck te laten uitvoeren voor je koopt. Bij 50.000 kilometer hoort een gezonde accu minimaal 92 procent van zijn oorspronkelijke capaciteit te hebben. Bij 100.000 kilometer is dat 88 procent en bij 200.000 kilometer ongeveer 80 procent.

Zo houd je je batterij langer goed

Als je al een plug-inhybride hebt, kun je de levensduur van de batterij verlengen door een paar eenvoudige regels te volgen. Laad de accu niet altijd helemaal vol of leeg, gebruik snelladen spaarzaam als dat mogelijk is, en vermijd extreme temperaturen. Ook langdurig stilstaan met een lege batterij is niet goed voor de accu.

Met deze informatie kun je een betere keuze maken bij de aanschaf van een plug-inhybride. Of je nu kiest voor de betrouwbaarheid van Mercedes en BMW, de degelijkheid van Volvo en Volkswagen, of toch andere overwegingen laat meewegen.