Eerder dit jaar verhoogde Fastned zijn laadtarieven door stijgende stroomkosten. Nu betaal je € 0,74 per kilowattuur bij hun snellaadstations. Het bedrijf beweert dat elektrisch rijden nog steeds veel voordeliger is dan op benzine rijden, maar is dat wel zo? Wij deden de rekensom voor je.

Drie populaire modellen

Om een goede vergelijking te maken, keken we naar drie populaire automodellen die zowel elektrisch als op benzine te koop zijn. We gingen uit van de zuinigste uitvoering per versie en gebruikten de huidige benzineprijs langs de snelweg van € 2,112 per liter. Bij Fastned rekenden we met het standaardtarief van € 0,74 per kilowattuur.

Wat kost 100 kilometer rijden?

Bij de Peugeot 208 maakt het nauwelijks verschil: zowel met stroom als met benzine kost 100 kilometer ongeveer € 10. De elektrische Kia Niro is met € 12 per 100 kilometer zelfs duurder dan de benzineversie, die door zijn hybridetechniek maar € 9,30 kost.

Alleen bij de Audi A6 zie je een duidelijk voordeel voor elektrisch rijden. De elektrische versie kost € 10,14 per 100 kilometer, terwijl je voor de benzineversie € 14,57 betaalt.

Wat betekent dit voor jou?

Als je een elektrische auto overweegt, is het slim om goed naar het totaalplaatje te kijken. Bij snelladen langs de snelweg zijn de kosten vaak vergelijkbaar met of zelfs hoger dan benzine tanken. Thuis laden is meestal een stuk voordeliger, met tarieven rond de € 0,30 per kilowattuur.

Het kan ook lonen om een laadabonnement te nemen. Bij Fastned krijg je dan bijvoorbeeld 30 procent korting voor € 11,99 per maand. Of dit uit kan, hangt af van hoe vaak je gebruikt maakt van snelladers.