Nieuws

Ruim op tijd voor de nieuwe regels.

Terwijl vele andere autofabrikanten hun gamma maar moeizaam klaarstomen voor de laatste Euro 6-normen, zodat hun volledige wagenpark de nieuwe WLTP-cyclus kan doorstaan, heeft Mazda de zaken voor al haar nieuwe modellen op orde. De Japanse autofabrikant heeft voor haar volledige modellenreeks de papieren voor zowel de WLTP-cyclus als de RDE-test behaald, waardoor ze helemaal klaar zijn voor de nieuwe strenge milieuregels.

Waar autofabrikanten als Porsche te maken hebben met grootschalige terugroepacties of zelfs de bestellijsten voor enkele maanden moeten sluiten, heeft Mazda het beter aangepakt. De Japanners hebben, dankzij hun toch al erg zuinige SkyActiv-motoren, amper te maken met grote aanpassingen.

Elk van de benzinemotoren (1,5-, 2- en 2,5-liter) hadden, om aan de Euro 6-norm te voldoen, niet eens een deeltjesfilter nodig. Mazda hoefde enkel kleine aanpassingen te doen aan de motor. Voor wat betreft de dieselmotoren was het iets complexer. De 2,2-liter diesel moest een SCR-systeem om aan de NOx-limieten te voldoen. De nieuwe 1,8-liter SkyActiv-D had enkel een NOx-opslagkatalysator nodig.