Nieuws

De toekomst is nu.

Ongeveer twee jaar nadat Mercedes haar eerste studiemodel van een volledig elektrische auto presenteerde, onthullen ze haar eerste elektrische productieauto. Echter, hoewel verschillende autofabrikanten grote stappen hebben gezet op het gebied van deze techniek, lijkt Mercedes iets achter de feiten aan te lopen. Het design mag misschien aanspreken, alles daaronder is enigszins gedateerd.

mercedes-eqc-achter.jpg

Kijken we naar de buitenzijde van de auto, dan herkennen we een SUV-achtige auto die neigt naar de huidige GLC. Met zijn lengte (4.761 mm), breedte (1.886 mm) en hoogte (1.624 mm) overtreft hij de omvang van de GLC maar net. Het gewicht springt er minder subtiel overheen; de EQC weegt een bijna ongelooflijke 2.425 kg, waarvan ruim een kwart voor de rekening van de accu’s komt.

mercedes-eqc-binnen.jpg

De kans is groot dat je schrikt van het gewicht, maar kijken we naar de prestaties van de auto, dan sla je helemaal steil achterover. Het accupakket van 80 kWh moet de auto tenminste 450 kilometer ver komen. Althans, volgens de verouderde NEDC-norm en dus niet de realistischere WLTP-norm. In werkelijkheid blijft er amper 400 kilometer van over. Dit is aanzienlijk minder dan de cijfers van, bijvoorbeeld, Tesla.