Nieuws

De compacte Japanse elektromobiel wordt getergd door oververhitting.

Hoewel elektrische auto’s enorm veel voordelen hebben, met name op milieuvriendelijk en financieel gebied, staat de techniek ten opzichte van conventionele auto’s nog enigszins in de kinderschoenen. Nu is het niet zo dat er constant enorme problemen zijn, maar nu en dan duikt er wel degelijk een gremlin op die de boel op stelten zet.

In het meest recente (bekende) geval is het Nissan dat geplaagd wordt door problemen. Nog specifieker gaat het om de nieuwe Nissan Leaf, die bij veelvuldig dagelijks laden zijn oplaadsnelheid verliest. Uit talloze gevallen is gebleken dat de wagen, die eigenlijk op zou moeten laden met 50 kW, in werkelijkheid slechts 20 kW haalt.

Het probleem ontstaat doordat de nieuwe Nissan Leaf niet beschikt over temperatuurbeheer. Hierdoor wordt hij al gauw te warm, waardoor de snelheid automatisch omlaag gaat, om ervoor te zorgen dat de systemen niet permanent beschadigen. Het resultaat is dat men bij een korte laadstop eigenlijk te weinig oplaadt om het thuisfront te kunnen bereiken zonder stil te vallen.