Een opmerkelijke situatie in Frankrijk: het land legt aan 1,7 miljoen auto’s een rijverbod op vanwege mogelijk gevaarlijke airbags. De aanleiding zijn twee dodelijke ongevallen waarbij airbags spontaan ontploften. Ook in Nederland zijn duizenden auto’s betrokken bij deze kwestie.

Wat is er precies aan de hand?

Het probleem ligt bij airbags die tussen 2004 en 2018 zijn geproduceerd door het Japanse bedrijf Takata. Deze airbags kunnen na verloop van tijd spontaan ontploffen, waarbij scherpe metaaldelen door het interieur kunnen vliegen. Dit risico is vooral aanwezig in warme, vochtige landen.

Welke merken zijn betrokken?

Het gaat om bijna dertig automerken, waaronder veel bekende namen zoals Volkswagen, Toyota, BMW en Mercedes. In Nederland roept Citroën momenteel 33.000 auto’s terug, voornamelijk modellen van de C3 en DS3 die tussen 2009 en 2019 zijn gebouwd.

Wat betekent dit voor Nederlandse automobilisten?

Als je een auto hebt van een van de betrokken merken, is het verstandig om na te gaan of jouw model onder een terugroepactie valt. Dit kun je controleren bij de merkdealer of via het terugroepregister van de RDW. Voor auto’s die nieuw in Nederland zijn geleverd is dit eenvoudig te achterhalen.

Wat wordt er aan gedaan?

In Frankrijk neemt de overheid stevige maatregelen. Autofabrikanten moeten getroffen eigenaren een alternatief bieden, zoals een leenauto. Ook komen er strikte deadlines voor het vervangen van de onveilige airbags. Verschillende automerken, waaronder BMW, Toyota en Honda, hebben al eerder terugroepacties uitgevoerd.

Hoe groot is het risico?

In Nederland is het risico waarschijnlijk beperkt door ons gematigde klimaat. Toch is het verstandig om bij twijfel contact op te nemen met je merkdealer. Zij kunnen controleren of jouw auto veilig is of dat er actie nodig is.