De opkomst van Chinese automerken in Nederland is een interessant fenomeen om te volgen. We zien steeds meer nieuwe namen opduiken in het straatbeeld. Maar hoe presteren deze nieuwkomers eigenlijk? Een analyse van de verkoopcijfers over de eerste negen maanden van 2025 geeft een helder beeld.

Hoe staan de Chinese merken ervoor?

BYD voert de lijst aan als bestverkochte Chinese automerk, met 2.802 verkochte auto’s. Lynk & Co volgt met 2.048 auto’s en MG staat op de derde plaats met 1.839 verkopen. Hoewel dit op het eerste gezicht misschien indrukwekkend klinkt, vallen deze aantallen in het grotere plaatje nog bescheiden uit. Ter vergelijking: gevestigde merken als Kia, Volkswagen en Toyota voeren de algemene verkoopranglijst aan met beduidend hogere aantallen.

Wat betekent dit voor de Nederlandse automarkt?

Van alle 269.953 auto’s die tot nu toe in 2025 zijn verkocht, komt slechts 3,7 procent van Chinese merken. Dit betekent dat de impact van Chinese automerken op de Nederlandse markt nog relatief beperkt is. Sommige merken laten wel groei zien - Zeekr bijvoorbeeld verkocht 57 procent meer auto’s dan vorig jaar - maar de absolute aantallen blijven bescheiden.

Hoe gaat het met de nieuwere merken?

Voor nieuwe spelers als Omoda (48 verkopen), Voyah (30) en Hongqi (25) is de start in Nederland nog moeizaam. Deze merken geven aan dat ze nog aan het begin staan van hun Nederlandse avontuur.

Ook Nio, dat vooral duurdere modellen aanbiedt, heeft het lastig met slechts 102 verkochte auto’s - vergelijkbaar met exclusieve merken als Ferrari.

Het lijkt erop dat Chinese automerken nog tijd nodig hebben om een stevige positie in de Nederlandse markt te veroveren. Voor consumenten betekent dit dat er weliswaar meer keuze is gekomen, maar dat veel van deze merken nog moeten bewijzen dat ze een blijvende speler op de Nederlandse markt kunnen worden.