Het leek zo’n slimme innovatie: verzonken deurgrepen die automatisch uitklappen of uitschuiven als je je auto wilt openen. Veel nieuwe auto’s hebben ze, maar in de praktijk zorgen deze high-tech deurgrepen voor meer problemen dan ze oplossen. En wat nog zorgwekkender is: ze kunnen zelfs gevaarlijk zijn.

Waarom kiezen autofabrikanten voor verzonken deurgrepen?

Het idee erachter is simpel: door de deurgrepen in de carrosserie weg te werken, wordt de auto aerodynamischer. Maar het effect blijkt minimaal. Het levert elektrische auto’s hooguit 2 kilometer extra rijbereik op. Dat weegt nauwelijks op tegen de nadelen.

De dagelijkse frustraties

Ken je dat? Je staat bij je auto en die verzonken deurgreep wil maar niet tevoorschijn komen. Met koude handen of handschoenen aan wordt het helemaal een uitdaging. Soms werkt het systeem gewoon niet, zonder duidelijke reden. Er zijn zelfs gevallen bekend waarbij mensen hun vingers bezeerden omdat de greep onverwacht terugklapte.

Het grotere veiligheidsprobleem

Nog zorgwekkender is wat er kan gebeuren in noodsituaties. Als de accu van de auto leeg is, werken de elektronische deurgrepen niet meer. Vooral bij Tesla’s heeft dit in het verleden tot gevaarlijke situaties geleid. Er zit wel een mechanische noodontgrendeling in de auto, maar veel mensen weten niet waar die zit of hoe die werkt.

Ook hulpdiensten hebben moeite met deze deurgrepen. Bij een ongeluk telt elke seconde, maar juist dan laten de verzonken grepen het nog wel eens afweten, bijvoorbeeld na een aanrijding van opzij of bij zware regenval.

Verandering op komst

Het goede nieuws is dat er waarschijnlijk verandering komt. China, 's werelds grootste automarkt, werkt aan een verbod op verzonken deurgrepen vanaf 2027.

Omdat autofabrikanten hun modellen het liefst voor alle markten gelijk houden, betekent dit waarschijnlijk dat we ook in Nederland steeds vaker weer gewone, betrouwbare deurgrepen gaan zien.