De Chinese automerken blijven hun opmars maken op de wereldwijde automarkt. Marktleider BYD loopt voorop, maar heeft nog een flinke uitdaging voor het einde van het jaar. Tijd voor een overzichtje van hoe het de belangrijkste Chinese autofabrikanten vergaat.
BYD blijft de grootste, maar moet nog flink aan de bak
BYD staat nog altijd stevig aan kop als grootste Chinese autofabrikant. In augustus verkocht het merk wereldwijd 371.501 auto’s. Dat is een kleine stijging ten opzichte van vorig jaar. Tot nu toe verkocht BYD dit jaar bijna 2,9 miljoen auto’s. Maar het merk wil dit jaar in totaal 5,5 miljoen auto’s verkopen. Dat betekent dat ze de komende vier maanden nog zo’n 2,7 miljoen auto’s moeten zien te verkopen. Geen gemakkelijke opgave.
Geely en SAIC maken grote sprongen
Op de tweede plaats staat Geely, dat je misschien kent als het moederbedrijf van Volvo en Polestar. Met 147.347 verkochte auto’s in augustus deed het merk het bijna twee keer zo goed als vorig jaar. SAIC, het bedrijf achter MG, verkocht in augustus bijna 130.000 elektrische auto’s.
Ook kleinere merken groeien hard
Leapmotor, dat samenwerkt met Stellantis, verkocht in augustus ruim 57.000 auto’s. Voor dit merk was dat de tweede keer dat ze meer dan 50.000 auto’s in één maand verkochten. Het merk groeit al 28 maanden op rij.
Xpeng, dat samenwerkt met Volkswagen, zag zijn verkopen met maar liefst 169 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar augustus. Ze verkochten bijna 38.000 auto’s in één maand.
De Nio Group verkocht in totaal ruim 31.000 auto’s in augustus. Opvallend is dat het submerk Onvo hierin een grote rol speelde met meer dan 16.000 verkochte auto’s.
Wat betekent dit voor de automarkt?
Deze cijfers laten zien dat Chinese automerken steeds belangrijker worden in de wereldwijde automarkt. Voor jou als autokoper betekent dit dat je waarschijnlijk steeds meer Chinese merken in het straatbeeld zult zien verschijnen. Ook het aanbod van deze merken bij Nederlandse dealers zal naar verwachting verder toenemen.