De temperatuur buiten heeft veel meer invloed op een elektrische auto dan je misschien zou denken. Nu de thermometer rond de 15 graden schommelt, zijn het gouden tijden voor bestuurders van een elektrische auto. We leggen uit waarom, en wat dit betekent als je een elektrische auto overweegt.
De perfecte temperatuur voor een elektrische auto
De batterij van een elektrische auto werkt het prettigst bij temperaturen tussen de 10 en 35 graden. De chemische processen in de batterij verlopen dan optimaal. Bij deze temperaturen hoeft de auto ook niet hard te werken om het interieur aangenaam te houden - de airco of verwarming hoeft nauwelijks aan. Dat scheelt flink in het stroomverbruik.
Wat gebeurt er bij extreme temperaturen?
Als het kouder wordt dan 10 graden, gaat de batterij minder efficiënt werken. Je merkt dit doordat de auto minder ver komt op een volle accu en het snelladen langer duurt. Ook moet de verwarming harder werken, wat extra stroom kost.
Bij temperaturen boven de 25 graden moet de airconditioning aan de slag om het interieur koel te houden. Ook dit vraagt extra energie van de batterij, waardoor je actieradius afneemt.
Moderne oplossingen maken het verschil
Gelukkig worden elektrische auto’s steeds beter in het omgaan met verschillende temperaturen. Veel nieuwe modellen hebben een warmtepomp. Deze slimme techniek hergebruikt warmte die vrijkomt tijdens het rijden en kan zelfs warmte uit de buitenlucht halen om het interieur te verwarmen. Dat kost veel minder energie dan een gewone elektrische verwarming.
Invloed van je rijstijl
Naast de temperatuur heeft ook je rijgedrag invloed op hoe ver je komt. Rustig rijden loont: bij 100 kilometer per uur verbruik je aanzienlijk minder stroom dan bij 130 kilometer per uur. Het verschil kan oplopen tot wel 50 procent. Neem bijvoorbeeld de Lucid Air: bij 100 kilometer per uur haalt deze 629 kilometer, terwijl dat bij 130 kilometer per uur terugloopt naar 386 kilometer.
Wat betekent dit voor jou?
Als je een elektrische auto overweegt, is het goed om te weten dat de opgegeven actieradius van fabrikanten meestal gebaseerd is op ideale omstandigheden. In de praktijk zul je merken dat je bereik wisselt met de seizoenen. De herfst en lente zijn vaak de beste periodes voor maximaal bereik, terwijl je in de zomer en winter wat vaker moet opladen.
