Nederlanders blijven, net als de rest van de wereld, in de ban van de SUV. het Automotive MediaVentions Marktrapport van juni 2025 laat zien dat dit type auto al tijden op nummer 1 staat en zijn voorsprong afgelopen maand opnieuw vergrootte. Dat zien we ook terug in het straatbeeld, waar de SUV een prominente plek inneemt. Maar waarom is de SUV zo populair? Deze vraag gaan we beantwoorden aan de hand van redenen die kopers noemen.
Reden 1: hoge instap en zit
Veel SUV-rijders zullen als eerste reden voor hun keuze de prettige hoge zit noemen. Je stapt daardoor makkelijker in, kunt makkelijker bij spullen die je in en uit de auto moet verplaatsen en hebt goed overzicht tijdens het rijden.
Reden 2: veilig gevoel
De hoge zit en grote koets van de SUV bieden nog een voordeel waar veel eigenaren over praten: je voelt je veilig. De kans dat je bij een aanrijding ergens ‘onder’ komt, is klein. Dat dit voor de rest van het verkeer een nadeel is – voetgangers lopen met name meer kans op zwaar letsel door een SUV – nemen kopers voor lief.
Reden 3: veel binnenruimte
Door hun bouw en formaat bieden SUV’s veel binnenruimte. Niet zo veel binnenruimte als een MPV, maar het verlies aan ruimte ten opzichte van zo’n ‘busje’ wordt voor veel eigenaren gecompenseerd door een andere reden om deze auto te kopen. Welke reden dat is, lees je hieronder.
Reden 4: stoer voorkomen
Het verhoogde, terreinwagen-achtige uiterlijk van een SUV is voor veel mensen ook een reden waarom deze zo populair is. Met zo’n auto ziet het er toch uit alsof je er een actieve, sportieve levensstijl op nahoudt. Je auto oogt onverzettelijk en opgewassen tegen elk type terrein.
Waarom is een SUV niet bij iedereen populair?
Hoewel uit alles blijkt dat de SUV populair is onder autokopers, is er nog steeds een groep die zweert bij andere typen auto’s. Ze zijn namelijk zwaar en daardoor duurder en minder milieuvriendelijk dan andere typen auto’s. Dat begint al bij de aanschaf: je betaalt meer dan voor bijvoorbeeld een hatchback of stationwagen met vergelijkbare specificaties. Ook de wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) is hoger door het hogere gewicht. Bovendien is het onderhoud gemiddeld zo’n 10 tot 20% duurder. En het rijdt minder sportief.
Meer weten over SUV’s?
Voeg jij je bij de massa en ben je op zoek naar een SUV? Lees je van tevoren goed in, zodat je de juiste keuze maakt. Op AutoTrack vind je een schat aan informatie, zoals:
- 9 populaire én goede SUV’s
- De beste hybride SUV’s in zes prijsklassen
- De 5 goedkoopste crossovers en SUV’s
- De 5 elektrische SUV’s met de grootste actieradius
- Dit zijn de 5 zuinigste crossovers/SUV’s
- De 5 SUV’s/crossovers met het hoogste trekgewicht
Bekijk het aanbod
Direct op zoek naar jouw volgende auto? Bekijk hier ons aanbod van tweedehands SUV’s.