Rijtest

In 1955 besluit een Renaultdealer in Dieppe (Frankrijk) om kleine, lichte auto’s te gaan bouwen. Gewoon, voor z’n eigen plezier. Hij noemt zijn merk Alpine en hij blijkt succesvol met verschillende rallytitels en overwinningen in de autosport. De allerbekendste? De A110. Opvolgers zijn echter minder succesvol en midden jaren '90 verdwijnt het merk van de markt. Tot nu.

Renault besloot Alpine (inmiddels geleid door Nederlander Michael van der Sande) nieuw leven in te blazen. Na een paar conceptcars kunnen we nu op weg met de nieuwe Alpine A110, vernoemt naar het succesvolle model van midden jaren '70. De kernwaarden moeten met die auto overeen komen: licht, snel, agiel en bovendien dagelijks bruikbaar.

Dat is gelukt. De Alpine A110 is een echte rijdersauto die de ongemakken van andere lichtgewicht sportauto’s mist. Mooi afgewerkt en goed doordacht, maar boven alles: een hele fijne rijdersauto. Vergevingsgezind als hij op de limiet gereden wordt, wat uniek is voor middenmotor sportauto’s. Doorgaans hebben die de neiging listig te zijn. Er zijn onderdelen geleend van Renault, maar grote delen van de auto zijn binnenshuis ontwikkeld met een focus op lichtgewicht.

alpine-a110-combo.jpg

De motor is wel afkomstig van Renault. Alpine is de eerste die deze in een productieauto stopt, maar de 1.8 turbo zal ook zijn weg vinden naar de Mégane R.S. en de Espace. Het is een prettig en gretig blok met 252 pk en 320 Nm, gekoppeld aan een specifiek voor Alpine ontwikkelde zeventraps EDC automaat. Die doet z’n werk lekker gretig, veel beter dan bijvoorbeeld de bak uit de Clio R.S.

In 4,5 seconden tikt deze Alpine de 100 km/u aan, de topsnelheid bedraagt 250 kilometer per uur. Maar die topsnelheid is niet zo spannend, wat telt is de enorme gretigheid waarmee deze auto bochten verslindt. Supersnel, veel grip en bijzonder precies. Los van een wat beperkte bagageruimte, remmen die (na flink gebruik) net wat pittiger stonken dan je zou verwachten en een achterruit met een doorkijk zo groot als een brievenbus, hebben we niets op de Alpine A110 aan te merken. Het is een goede, leuke auto voor de bestuurder die iets specialers zoekt dan de zoveelste Cayman. De eerste 1955 auto’s zijn al verkocht en kostten €66.5000 euro, maar later komt er nog een iets goedkopere versie. De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=tMkSpTCS3YA