Rijtest

De nieuwe Audi A7 zit bomvol gadgets en nieuwe techniek, je moet alleen beslissen of je 'm mooi vindt. Het uiterlijk verdeelde bij de vorige generatie vele meningen.

De A7 oogt qua uiterlijk iets vloeiender dan de vorige generatie. Wat meteen opvalt is de lengte: 4969 millimeter is 31 millimeter minder dan vijf hele meters. Onze testauto is overigens voorzien van een S-Line pakket, waardoor de Audi wat dikker oogt. Leuk detail: als we de auto ontgrendelen of vergrendelen krijgen we een geanimeerde groet van de lampen.

Audi-A7-C8-2018-voor.jpg

In het interieur zijn minder knoppen dan voorheen. Logisch, want een tweetal schermen vormen de basis voor de bediening van de auto. De indeling van de schermen is aanpasbaar. Het onderste scherm staat standaard op de bediening voor de Climate Control, maar als je bijvoorbeeld gaat navigeren wordt het een touchpad waarop je kan schrijven.

Audi-A7-C8-2018-binnen.jpg

Wij hebben een 50 TDI bij ons, die is goed voor 286 pk en 620 Nm. De sprint van 0-100 gaat in 5,7 seconden en er is een begrensde topsnelheid van 250. De achterwielbesturing werkt tot 60 kilometer per uur in tegengestelde richting om de kont wat vlotter om te gooien, terwijl daarboven met de voorwielen meegestuurd wordt. Bovendien verkleint het systeem de draaicirkel met 1,1 meter.

Audi-A7-C8-2018-achter.jpg

Er zijn maximaal 39 elektronische rijassistenten aan boord, door Audi opgesplitst in drie pakketten. Die elektronische hulpsystemen werken niet feilloos. Zo zijn er nog stappen te maken met de Adaptive Cruise Control, die samenwerkt met de verkeersbordenherkenning. De camera herkent een bord dat 90 kilometer per uur als maximumsnelheid geeft, maar verwerkt het uitzonderingsbord “bij nat wegdek” niet. Gevolg: op de linkerbaan met 130 begint de auto plotseling autonoom flink terug te remmen. Een andere ‘kleinigheid’: de ‘nieuwe’ A1 bij Muiden ligt er al een tijdje, maar de systemen van de A7 waren op een bepaald punt op basis van waarschijnlijk verouderde GPS-gegevens van mening dat ik me op een weg bevond waar ik 50 mocht. En dus begon de auto wederom flink terug te remmen. Het geeft aan dat autonoom rijden nog lang niet volwassen is, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat dat niet alleen voor Audi geldt maar ook voor andere merken.

Laatste aandachtspuntje: de prijs. De auto die wij reden begint nét boven de €88.000, maar met opties erbij is dat in dit geval €144.757. Tsja, mooie dingen kosten geld.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=XzP791cBdSc