Rijtest

We moeten op zoek naar schonere manieren om te reizen en één van de oplossingen is elektrisch rijden. Er zullen dus véél meer elektrische auto’s op de weg gaan komen. Audi is het eerste premium volumemerk dat een volledig elektrische SUV met fatsoenlijke range biedt: de Audi e-tron.

Audi claimt 400+ km range voor deze SUV (volgens de WLTP-methode). De Jaguar I-PACE komt iets verder en is iets sneller, maar de e-tron SUV kan beter snelladen. Het accupakket heeft een capaciteit van 95 kWh en kan met wisselstroom geladen worden met 11 kW of optioneel 22 kW. Mocht een langere rit vragen om een stukje snelladen, dan kan dat ook, met maximaal 150 kW. De accu 80% laden kan in 30 minuten bij een snellaadpunt.

Audi-e-tron-2019-rear

Daarnaast is het goed om te weten dat Audi de e-tron SUV in Nederland standaard gaat leveren met e-care; 8 jaar fabrieksgarantie op het accupakket en de eerste zes jaar zijn onderhoudsinspecties en APK’s bij de prijs inbegrepen.

Qua grootte zit de e-tron keurig tussen de Q5 en Q7 in. Qua interieur zijn er veel overeenkomsten met de nieuwe A6 en A7, met de dubbele touchscreens in de middenconsole. Uniek: de e-tron SUV heeft optioneel camera’s in plaats van buitenspiegels. De reden is simpel: luchtweerstand. Om precies te zijn bespaar je met de achteruitkijkcamera’s 0,01 op je Cw-waarde: 0,27 in plaats van 0,28. Het kijken op schermpjes in de deurpanelen went overigens snel.

Audi-e-tron-2019-inside

Dankzij de elektropower (dit is de e-tron 55 met 300 kW vermogen, wellicht komen er nog krachtigere / subtielere broeders op de markt) is het koppel van 664 Nm altijd beschikbaar. Daardoor kan de SUV in 5,7 seconden de 100 sprinten en een begrensde top van 200 is haalbaar. Door het lage zwaartepunt voelt de auto veel wendbaarder dan je zou verwachten. De e-tron SUV heeft e-quattro: vierwielaandrijving met zeer flexibel aan te sturen elektropower, de meeste power gaat standaard naar de achteras. De remmen zijn overigens niet fysiek verbonden met het rempedaal. De e-tron SUV bepaalt zelf de balans tussen regenererend remmen met de elektromotor en het gebruik van de traditionele remmen.

De vanafprijs is 84.100 euro. Dat is dus inclusief e-care pakket. Niet voor niets waarschuwt Audi nu al dat het over twee jaar in Nederland wel eens 30% van alle nieuw verkochte auto’s zou kunnen leveren met volledig elektrische aandrijflijn. We zijn benieuwd of ze dat kunnen waarmaken!

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.