Rijtest

Dit is de nieuwe Audi RS 4 en qua uiterlijk is het duidelijk: dit is een beul. Uitgeklopte wielkasten, agressieve bumpers en een dakspoiler. Tevens zien we (optionele) spiegelkappen, dorpellijsten en bumperdelen uitgevoerd in carbon. Het interieur is zakelijk, fantastisch afgewerkt en uiteraard volledig in RS-trim. Een Alcantara bekleed sportstuur, sportstoelen en RS-logo’s overal, kortom: je zit in een RS en je zult het weten ook.

Terug naar de roots, het concept komt in zekere zin heel dichtbij dat van de eerste generatie RS 4: een 2.9 liter V6 bi-turbo, slechts 0.2 liter meer dan zijn voorvader. Het blok levert 450 pk en 600 Nm. Je hoeft slechts 4,1 seconden je rechtervoet omlaag te houden om de 100 kilometer per uur aan te tikken, de top bedraagt 250 of optioneel 280 kilometer per uur. Een nieuwe achttraps automaat met enkele koppeling vervangt de eerdere zeventraps S-Tronic met dubbele koppeling. Die bak doet zijn werk snel en precies genoeg om die dubbele koppeling niet te gaan missen.

Wanneer we rijden in Comfort-modus, dan valt op dat de auto lekker neutraal blijft, tenzij je écht te fanatiek bochten induikt. Dan wil de neus wat langer rechtdoor dan wij zelf, dus tijd om de auto wat sportiever in te stellen.

audi-rs4-rijtest-rear.jpg

Onze testauto is uitgerust met het optionele RS Dynamic Pack, wat betekent dat we een variabel onderstel, sportdifferentiëel en nog wat andere goodies hebben. Ik besluit maar gewoon meteen voor de Dynamic-stand van de Drive Select te kiezen. Alles op scherp dus, maar het onderstel kun je beter in de Comfort-modus houden op slecht asfalt. Dat kan via de Individual-modus en het maakt de RS 4 echt af. Kinderlijk eenvoudige vierwieldrifts en buitenaardse versnellingen: de RS 4 heeft ze voorradig. Dit is met recht wat je een beest van een auto noemt, maar tegelijkertijd kan hij poeslief zijn als je je rechtervoet een beetje in bedwang weet te houden.

Ruimte voor het hele gezin en de dubbele kinderwagen, maar sneller dan 99,5% van je medeweggebruikers. Kost je minstens 119.095 euro (met RS Dynamic Pack en wat lekkere opties ga je overigens al snel richting de €150.000 euro), maar dan heb je wel een heerlijke auto. Waarom zijn de leuke dingen in het leven toch altijd zo gruwelijk prijzig?

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=14Qxh82Y-Ck