Rijtest

We reden de opvolger van de vreselijk succesvolle Continental GT. Sinds 2003 verkocht Bentley meer dan 60.000 exemplaren van dit model, een ongelofelijke prestatie. Nu is er echter een nieuwe versie, waarbij er onderhuids veel op de schop ging en dat is van buiten ook goed te zien. De Continental GT is een veel slankere en elegantere auto geworden, bij een eerste blik straalt de Conti al uit dat deze beter gaat rijden dan zijn voorganger.

Bentley ontwikkeld het nieuwe platform samen met Porsche, die het bijvoorbeeld ook gebruikte voor de Panamera. Het feit dat beide merken commercieel succes hebben, heeft er ongetwijfeld voor gezorgd dat het financieel makkelijker was om de goede keuzes te maken.

Van buiten zijn sommige fundamentele wijzigingen al te zien: zo werd de vooras 135 mm naar voren verplaatst. Het ziet er beter uit en het zorgt ook voor een beter rijgedrag. Het motorblok schoof nog eens 150 mm naar achteren, zodat de gewichtsbalans veel beter is.

Bentley Continental-GT-First-Edition-front

Qua onderstel zijn er ook stappen gemaakt: door het 48 volt boordsysteem werden actieve stabilisatoren mogelijk, met betere luchtvering. Het resultaat is verbluffend: in comfort gaat veel van de kracht naar de voorwielen om een stabiel, zeker gevoel te geven. De luchtvering wordt lekker week en het geluid van de W12 is bijna niet te horen. Irritaties zoals andere weggebruikers zijn snel achter je te laten door een druk op het rechterpedaal, maar verder stimuleert de Continental GT vooral een relaxede rijstijl.

De W12 levert 635 pk en 900 Nm. De Bentley is nog steeds een grand tourer, maar wel één die heel dicht tegen een echte sportauto aan kruipt. De sprinttijd van 3.7 seconden naar de 100 doet de Bentley wellicht nog niet eens recht, want ook met ruim het dubbele aan kilometers op de teller blijft de W12 doorgaan. De topsnelheid van 333 km/u is daarbij indicatief: de Continental GT loopt net zo hard van 200 naar 300 km/u als normaal sportief spul van 100 naar 200.

Bentley Continental-GT-First-Edition-inside

Gezien het formaat van de auto valt de binnenruimte simpelweg tegen. Waar een A5 of 4-serie Coupé nog een redelijke ruimte achterin biedt, lijkt de achterbank te krimpen naarmate de coupés uit een klasse hoger komen. Je kunt er een plekje vinden, maar zelfs een driejarige moet zich schikken naar de voorpassagiers. De voorstoel drukt zich letterlijk in de zitting van de achterbank.

Zijn er alternatieven? De Ferrari GTC4 Lusso (en de voorgangers) versloegen de Continental GT altijd op rijdynamiek, maar de Brit is er veel dichter op gekropen. Qua comfort en qua elektronica verslaat de nieuwe Continental GT de Italiaan overigens ruimschoots. Hetzelfde geldt voor de vierzitters van Aston Martin, terwijl de Wraith het op sportief vlak weer laat liggen. De enige die er in de buurt komt qua package is de Mercedes-AMG S63 Coupé, maar tja, dat is “slechts” een Mercedes.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.