Rijtest

Sommige auto’s vormen de benchmark in hun klasse. Dat komt door verkoopaantallen, door het gevoel dat ze misschien de beste zijn en gedeeltelijk is het misschien wat zwarte magie. Hoe is het anders te verklaren dat de Opel Kadett in zijn klasse heer en meester was, terwijl die eer nu aan de Golf lijkt te zijn overgedragen. Maar goed, als het lekker gaat met je carrière of met je bedrijf, dan is de BMW 5 Serie de auto waarmee je dat uitdrukt, zonder dat het persé heel patserig hoeft te zijn.

Interessant is niet iedereen het daarmee eens, zoals de BMW ingenieur die we spraken. Hij vond de Mercedes-Benz E-klasse de benchmark in deze klasse. BMW keek dan ook vooral naar Mercedes om de 5-serie Touring zo praktisch mogelijk te maken. De kofferbakruimte groeide naar 570 liter en zodra je de achterbank elektrisch bediend(!) , dan groeit de ruimte zelfs naar 1700 liter.

Vroeger was een “echte” BMW uitgerust met een zescilinder en achterwielaandrijving, maar die tijd is inmiddels ook voor de 5-serie wel een beetje afgelopen. De sterkere motoren hebben bijna allemaal vierwielaandrijving en voor de kleinere motoren staat het cijfer vier voor het aantal cilinders wat er in het vooronder te vinden is. Voor het geluid maakt het iets uit, maar voor het verbruik ook en dat telt tegenwoordig harder. Gelukkig mochten we op pad met een variant die een laag verbruik aan goede prestaties weet te koppelen en ook nog eens zes cilinders telt: de 530d.

BMW-5-serie-G30-M-Sport-front.jpg

De drie liter grote zes-in-lijn is al jaren een kleine traktatie voor liefhebbers. Als het moet is die redelijk zuinig, maar met 265 pk en 620 Nm is de 530d ook echt snel. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u en de standaardsprint naar de 100 duurt 5,8 seconden (5,6 met xDrive vierwielaandrijving).

Het interieur is voor trouwe BMW-klanten vooral een feest der herkenning, het lijkt erg veel op wat we al kennen uit andere BMW’s. Je kan het niet echt een klacht noemen, maar iets meer verandering was leuk geweest. Qua ruimte en comfort is het echter top, bijvoorbeeld ook met de claim van BMW dat er drie kinderen in hun zitjes op de achterbank passen.

Na al dit zoets komt de prijs misschien als het zuur: iedere 5-serie vraagt een forse investering. Het begint rond de 60 mille voor de kleinste diesel, maar de 530d kost al minimaal 75.000 euro en aangekleed schiet dat zomaar over een ton. De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=IgSCfMdU9l8