Voor negenduizend euro krijg je 25 pk extra.

Het zijn natuurlijk niet de enige wijzigingen om van een BMW M5 een M5 Competition te maken, maar voor de meeste mensen zal het onbegrijpelijk zijn dat zoiets daadwerkelijk verkocht wordt. Zeker omdat een M5 al gezegend is met een vrij gezond aantal pk’s, om precies te zijn 600 stuks. Dat zijn er meer dan iemand rationeel nodig heeft, maar ja het maakt een 5-serie wel tot een hele andere auto. Een speeltje voor de rijken, dat zeker, maar niemand heeft geclaimd dat dat niet mag.

Voor die 9 mille zit er gelukkig nog iets meer in het Competition Package. BMW stuurt alles wat chroom was of anderzijds een klein beetje glimt, langs een spuiter met zwarte verf. Van nieren tot spiegelkappen, van M5 badge tot diffuser, alle raamlijsten en ook de uitlaateinden. Alles is zwart geworden. Andere wielen horen er ook bij, maar de belangrijkste wijzigingen zijn gemaakt voor het onderstel.

BMW-M5-Competition-driving.jpg

De M5 Competition is namelijk nog eens 7 millimeter verlaagd, de schokdempers zijn anders en veel andere zaken ook. Het zorgt ervoor dat de M5 Competition nog leuker is om mee buiten te spelen, in vergelijking met de reguliere M5. Om dat veilig te kunnen doen huurde BMW het in Spanje gelegen Ascari circuit af. Dat is overigens van de Nederlander Klaas Zwart, die ooit zijn fortuin vergaarde met de oliehandel. Op Ascari liet de M5 Competition zich van zijn beste kant zien: gezien het formaat (en gewicht) was het indrukwekkend om te beleven wat de met vierwielaandrijving uitgeruste M5 nog allemaal kan op het circuit.

Het probleem waren de meters buiten het circuit. De M5 Competition heeft een adaptief onderstel met verschillende standen, maar ze gaan van knalhard tot kneiterhard. Voor een echte sportauto wellicht nog aardig, maar dit is een auto waarin je ook je gezin kan (en gaat) vervoeren en het comfort is dan ver te zoeken.

Qua prestaties is de M5 Competition wel fantastisch: de sprint naar de 100 duurt 3,3 seconden, naar 200 duurt maar 10,8 seconden. Het is echt heel snel, maar dat is de reguliere M5 ook. Echt aanraden kunnen we de M5 Competition dus niet, tenzij je vooral op heel glad asfalt rijdt en/of heel dol bent op harde onderstellen. De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.