Rijtest

De nieuwe BMW M5 is de zesde generatie van een iconische sportsedan. In 1984 was de E28 M5 een sensatie. Dankzij de 286 pk sterke 3.8 liter grote zesinlijn motor uit de M1 haalde de M5 destijds al 245 km/u en was daarmee de snelste sedan. We zijn nu ruim 30 jaar verder en het vermogen is nu verdubbeld. En met het optionele Drivers Package gaat de topsnelheid naar 305 km/u.

Dankzij xDrive doet de M5 van 0-100 km/u in 3,4 seconden en 0-200 duurt slecht 11,1 tellen. Dat is bizar snel, er is echter wel een “maar”. Launch control werkt alleen met ESP volledig uit en de M5 heeft er niet altijd zin in. Daarmee degradeert die feature tot iets wat alleen leuk is in de folder, terwijl we juist dachten daar vanaf te zijn. Dat kan dus beter.

Voor de volledigheid nog alle specificaties: de 4,4 liter grote V8 kennen we al uit de vorige generatie M5 en levert nu 441 kW (600 pk) tussen 5.860 en 6.700 toeren per minuut en 750 Nm tussen 1.800 en 5.600 tpm.

BMW-M5-F90-First-Edition-Top.jpg

Hoe het rijdt? Dit is de eerste vierwielaangedreven M5, dus dat is even wennen, maar het was onvermijdelijk dat deze stap zou komen. De vorige M5 kon zelfs op droog asfalt nauwelijks de pk’s en Nm’s kwijt en deze nieuwe generatie is zoals gezegd weer een toefje krachtiger geworden.

Gelukkig is de nieuwe M5 ook met het ESP half aan en vierwielaandrijving in de Sport-stand best wel speels. Een klein driftje mag er dan nog wel worden neergelegd, maar de elektronica staat als volleerde nanny klaar met de natte doekjes om de boel te redden als je er echt een zooitje van maakt.

Zijn er nog minpunten? Een paar, maar gelukkig geen enkele om de M5 compleet te negeren. Zo is er met de optionele multifunctionele M-stoelen en de door kids goedgekeurde entertainment schermen achterin wat minder ruimte op de achterbank dan je zou verwachten. Tevens vond ik de verschillende standen van de M Dynamic Damping wat te dichtbij elkaar liggen, iets wat we vaker merken als alleen de demping variabel is. Tot slot komt veel van het motorgeluid in de cabine wederom uit een chipje. Sommigen zijn er minder vatbaar voor, maar ik kan er nog steeds niet helemaal aan wennen. De concurrentie doet dat simpelweg beter.

En dan die prijs. Belgen stappen voor 120k in de M5, voor gele platen mag echter 40k aan extra belasting worden afgedragen. Voor de First Edition die altijd in het mat rood is gespoten vraagt BMW 19,5k meer, onze testauto was extra volgehangen en kwam daarmee op 212,5k. Forse prijzen dus, maar dit is wel de beste M5 van de afgelopen twintig jaar!

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=2EqyC3Pk6nA