De Ford F-150 is de best verkochte auto van Amerika. Ze verkopen er een kleine 900.000 per jaar in de States en de redenen daarvoor zijn natuurlijk simpel: auto’s zijn daar goedkoper, brandstof is goedkoper, maar most importantly: bigger is better.

Vergis je echter niet, ook in Nederland wordt een F-150 vaker verkocht dan bijvoorbeeld een Ford S-Max. Reden genoeg om eens met deze pickup te gaan rijden. We kozen de F-150 Raptor, want van de Ford F-150 heb je vele verschillende uitvoeringen. Net zoals wij een Fiesta ST of Focus RS tof vinden, zijn er ook mensen die van sportieve pickups houden. Daarom heeft Ford deze Raptor gemaakt. Onder de kap ligt geen V8, maar een 3.5 liter EcoBoost V6, goed voor 450 pk en 691 Nm gekoppeld aan een tientraps automaat. Of dat een snelle rakker is? In 6,3 seconden naar de 100 is best vlot voor een mastodont van 2.400 kilogram!

Die prestaties op de weg zijn echter bijzaak. We gaan offroad om dit beest te testen, bij Loon op Zand. Daar is een terrein waar ook Dakar-trucks getest worden, in aanloop naar de jaarlijkse rally en andere offroadspektakels. De Raptor kan flink doorrammen hier, de kunst is om een beetje buiten de diepste geulen te blijven, die de trucks al voor ons aangelegd hebben. De Raptor heeft gelukkig een enorme bodemvrijheid en speciale Fox Racing schokdempers die de wielen zeer lang aan de grond weten te houden. Op een aantal zijpaden zijn enorm steile klimmen te maken. De ondergrond bestaat hier uit gebroken betonplaten, vermengd met los zand en beton. Best uitdagend dus. Van de rijmodi Normal, Weather, Mud, Sand, Baja en Rock Crawl lijkt de laatste ons nu het meest geschikt. De differentiëlen locken en de auto schakelt om naar de lage gearing. Hierdoor kun je meer toeren maken met minder omwentelingen van de wielen. Dat betekent dus dat je de krachten van de motor beter kunt doseren. De F-150 lacht ons nog net niet uit: omhoog is een makkie. Binnen no-time kijk ik over de imposante neus alleen maar naar lucht. Uit het zijraam kijkend zie ik dat ik bijna bovenaan moet zijn, maar het is gissen wanneer ik daar echt ben. De Raptor geeft ondertussen geen krimp. Ik heb nu al spijt dat ik zo voorzichtig ben geweest, de Raptor lijkt bijna om meer mishandeling te smeken.

Waarom zijn dit soort auto’s in Europa niet populair? Waarom wil niet iedereen dit hebben? Er zit een fantastische geluidsinstallatie in en een laadbak met uitklapbaar trappetje zodat je er makkelijk in kan komen. Het is wellicht de ultieme partymobiel: barbecue achterin, met een stel vrienden naar een recreatieplas rijden, eenmaal daar aangekomen even een strandje omploegen en vervolgens de deuren wijd open, muziek aan, lapje vlees op de BBQ en de zon achter de omgeploegde horizon zien zakken.

De lasten zijn helaas groter dan de lusten, in Europa. Een Ford F-150 kost in de VS ongeveer hetzelfde als een Ford Focus hier. Een Raptor kost daar een slordige $50.000 zonder opties, maar in Nederland beginnen de prijzen voor een consument boven de €100.000. Ex belastingen tik je dik €80.000 af. Dat maakt het een tamelijk prijzig apparaat. Toch zijn er nog best wat zakelijke rijders die een Ford pickup kopen, er gaan er een paar honderd van over de toonbank bij de bedrijven die ze in Nederland officieel importeren. De Raptors komen niet vaak voor, dat zijn er een slordige 15 per jaar. Best zeldzaam dus, zo’n Raptor. Zeldzaam leuk.

De gehele rijtest bekijk je in de video hieronder.