Rijtest

Tegenwoordig kan je niet alleen bij Land Rover terecht voor een offroader, ook Jaguar is bezig om een graantje mee te pikken van de wereldwijde groei in SUV verkopen. Naast de F-PACE en de I-PACE is dit de derde SUV in de line-up van Jaguar.

Net zoals de meeste auto’s in deze klasse is de E-PACE met vierwielaandrijving vooral heel erg neutraal. Stuur de voorwielen een kant op en de achterwielen volgen die koers. Het wordt nooit echt leuk om te rijden, het is vooral veilig en that’s it. Overigens is geen van de concurrenten (XC40, Q3, X1) echt heel leuk om te rijden. Daar is op zich niets mis mee, maar in het gamma van Jaguar is de E-PACE daardoor wel een uitzondering.

De layout van de aandrijflijn wijkt ook af van alle andere Jaguar modellen. In plaats van een in lengterichting geplaatst motorblok die de achterwielen aandrijft, heeft de E-PACE een dwarsgeplaatst blok wat in eerste instantie de voorwielen van kracht voorziet. Die opzet deelt de E-PACE met zustermodellen Evoque en Freelander.

Jaguar-E-Pace-R-Dynamic-02.jpg

Het uiterlijk van de Jaguar E-PACE is ons goed bevallen. In deze R-Dynamic trim is de SUV erg goed gelukt. Tuurlijk, die dikke 20” lichtmetalo’s helpen, en de sportievere bumpers ook, maar het is tevens de basisvorm die goed smoelt. De aflopende daklijn geeft de koets wat snelheid en er zitten lekker wat hints naar de F-Type in. De korte overhangen en herkenbare Jaguar grille maken het plaatje op de juiste manier af.

In het interieur zien we veel leer, maar geen hout zoals je wellicht zou verwachten. Wat ook tegenvalt zijn de ouderwetse tellers, bij de concurrentie krijg je gewoon grote schermen. In een traditionele sportauto valt er nog iets voor te zeggen om lekker grote analoge tellers te hebben, voor dat extra stukje beleving, maar in een SUV voelt het wat gedateerd aan. Het mooie dubbele scherm zoals we bij de Velar vonden, is dus helaas nog niet gebruikt in de E-PACE.

Een wat serieuzere klacht die niet alleen met smaak te maken heeft, gaat over het infotainmentsysteem. Dat is namelijk ondermaats, zo is de kwaliteit van de telefoongesprekken slecht, gevoelsmatig vloog ik zelfs even terug naar eind jaren negentig met de eerste carkits. Bellen kon, maar ontspannen was het nooit en een belangrijk gesprek deed je zeker niet via de carkit.

Toch wil ik de E-PACE niet afserveren, want ondanks de minpunten roept de auto ook hebberigheid op. De looks zijn lekker en het blifjt een bijzonder merk. Grappig he, met een beetje karakter vergeef je auto’s (en mensen) hun minpunten. Het leven is tenslotte veel te kort om het saai te laten zijn. De E-PACE was een fraaie verschijning voor het keukenraam, die ik dan stiekem weer een klein beetje mis.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=sJm5AVeF2ng