Rijtest

Ondanks dat Kia een op en top Koreaans bedrijf is, heeft de Ceed behoorlijk Europese roots. Het design, de ontwikkeling en de productie gebeurt allemaal in Europa en voor een groot deel ook nog eens onder leiding van Europeanen. Hoofdontwerper Peter Schreyer verdiende zijn sporen bij Audi, terwijl de man verantwoordelijk voor het onderstel jarenlang bij de BMW M-divisie heeft gewerkt. Kia’s zijn dus allang niet meer alleen een voordelig alternatief voor de Europese gevestigde orde, maar maken bij andere fabrikanten het leven behoorlijk zuur.

Binnenin worden mooie materialen gebruikt, het infotainment systeem werkt prettig en de stoelen zitten goed. Qua design en afwerking doet de Ceed dus niet onder voor concurrenten zoals de Megane, Focus en 308. Het is zelfs redelijk uniek dat een auto standaard High Beam Assist, Driver Attention Warning, Lane Keeping Assist en Forward Collision Warning met Collision-Avoidance heeft. Het andere “unique selling point” is 7 jaar en 150.000 kilometer garantie. Wie heeft er private lease nodig is als er zo’n lange garantie op een auto zit?

Qua motoren zijn er geen echt krachtige versies leverbaar, voorlopig is er voor Nederland keuze uit één 1.6 diesel met 115 pk. Ok, ik weet ook wel dat geen hond in Nederland (of In België) nog een dikkere motor koopt. Van de extra belasting op CO2 uitstoot koop je inmiddels ook een leuk vakantiehuisje in het zuiden van Europa, maar toch is het fijn voor freaks, zoals de Autoblog redactie, dat er nog motoren leverbaar zijn met een meer dan modaal aantal pk’s.

Kia_Ceed_2018-inside.jpg

Vreemd genoeg ontbreken ook de hybride en plug-in hybride versies, die heeft Kia tenslotte wel voor andere modellen. Verder wordt het lastig om de Ceed af te branden. Het enige echte issue is dat de ingestelde temperatuur niet is af te lezen. Het display reflecteert zo sterk dat ik er niet eens een normale foto van kon maken. Verder is het interieur netjes afgewerkt met mooie, kwalitatief aanvoelende materialen, daar lijkt verder niet op beknibbeld.

De Ceed begint bij 22.595 euro voor een Ceed 1.0 T-GDI ComfortLine en dat is dan een vijfdeurs carrosserie, want een driedeurs komt er niet. De auto is top afgewerkt, scherp sturend, maar ook comfortabel en goed uitgerust. Alle rationele argumenten zijn om de Kia op zijn minst op de shortlist te zetten. Of de Ceed het ook qua emotie redt, is de volgende vraag. De styling is in twee generaties gelukkig enorm opgeknapt, de Ceed is een knappe auto geworden.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=ln7-QPV_2_o