Rijtest

De Kia Stinger is het antwoord op het aanbod aan Duitse premium sedans.

Er werd tijdens de presentatie van deze Stinger zelfs één auto met naam en toenaam genoemd: de BMW 4 Serie Gran Coupé. Kia wil zich onderscheiden op basis van sportieve rijkwaliteiten en vandaar dat deze Stinger ook achterwielaandrijving heeft (net zoals de BMW). Ze leggen de lat graag hoog, in Zuid-Korea.

Toen Kia in de jaren ’90 Nederland ging veroveren waren de voortekenen niet gunstig. De Kia Sephia, Shuma, Cerato, Clarus en Pride waren zonder uitzondering verschrikkelijk om naar te kijken. Zonder er een al te groot waardeoordeel aan vast te knopen, kunnen we het er over eens zijn dat deze Stinger een fraai gelijnde auto is. Het is geen standaard design, de auto heeft echt een eigen, uniek karakter. Het interieur is echter wat minder overtuigend. Er is in de basis niets mis mee; de gebruikte materialen zijn prima, de ergonomie is in orde, het stuur ligt lekker in de hand en de stoelen zitten goed. Maar de Stinger mist het eigen karakter dat het exterieur wél heeft. Sommige onderdelen lijken zonder schaamte gekopieerd te zijn van Duitse concurrenten en er zijn wat te makkelijke keuzes gemaakt.

Kia-Stinger-rear.jpg

Er is keuze uit drie krachtbronnen. De minst krachtige is de 2.2 viercilinder diesel, goed voor 200 pk en 440 Nm koppel. van 0-100 duurt 7,6 seconden en de auto topt op 240 km/u. Qua benzinemotoren biedt men een 2.0-liter turbo met 255 pk en een 3.3-liter V6 turbo met 370 pk. Die laatste doet het sprintje in 5,1 seconden en blaast door tot 270 km/u. De V6 is in Europa overigens alleen met vierwielaandrijving beschikbaar, deze verspreidt het vermogen over de twee assen met een nadruk op de achterwielen.

Het is altijd de bedoeling van Kia geweest om een goede GT te bouwen en zowel het onderstel als het motorblok voelen prima in staat om dat doel waar te maken. Bij slecht asfalt kun je gewoon een iets minder sportieve onderstelafstemming kiezen om een beetje comfort te houden.

De Kia Stinger is een bijzondere additie in de klasse van fijne sportsedans. Op veel vlakken scoort de Kia goed: uitrusting, design en rij-eigenschappen zijn dik voor elkaar. Ondanks dat de hoge vanafprijs van 59.995 euro gerechtvaardigd wordt door de bizarre standaarduitrusting, blijft het een bak geld.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=6OgpfD42b88