Een tegenhanger voor een BMW 7 Serie of Mercedes S Klasse in de markt zetten? Het was precies wat de grote baas van Toyota eind jaren ’80 wilde: comfortabeler, beter, luxer: het merk Lexus werd speciaal voor de LS bedacht in 1989.
Er is wat veranderd in de ruim 27 jaar dat Lexus auto’s verkoopt. Zijn de eerste vier generaties LS stuk voor stuk vrij saaie auto’s om te zien, zo niet deze vijfde generatie. De nieuwe Lexus LS is een imposante, scherp gelijnde, aparte verschijning.
Deze LS 500h is even groot als een verlengde Audi A8 of BMW 7 Serie. De zetels achterin zijn voorzien van een aantal fijne functies. Via een uitgebreid infotainmentsysteem met touchscreen in de middenarmsteun kan ik ook de bijrijdersstoel compact wegvouwen en volledig geautomatiseerd mijn stoel in ligstand zetten. Het enige wat ik kan aanmerken op deze plek in de auto is de hoofdruimte, die is voor mensen langer dan 1.85 beperkt. Een kleinigheid, want weinig Nederlandse kopers zullen deze auto kiezen om zich te laten rijden, de meeste Nederlandse kopers rijden zelf. Daardoor missen ze wel Shiatsu massages op de achterbank, inclusief warmtepunten.
Lexus gaat prat op het Japans vakmanschap Takumi. Zo is de auto die wij hebben, uitgerust met Kiriko-glazen panelen in de deuren en kun je een soort origami-stoffen deurbekleding krijgen. De mensen die aan dit soort interieurs werken worden streng geselecteerd: één van de vereisten is dat een medewerker met zijn niet-dominante hand in 90 seconden een origami-beestje moet kunnen vouwen.
De LS 500h heeft de mogelijkheid om tot 140 kilometer per uur volledig elektrisch te rijden. De 3.5 liter V6 is gekoppeld aan elektromotoren en een versnellingsbak met tien versnellingen. Een systeemvermogen van 359 pk is goed voor 5,5 seconden naar 100 en een begrensde topsnelheid van 250 kilometer per uur. Het is een auto die gezien zijn grote scherp stuurt, goed te plaatsen is en zich goed houdt in bochten. Uiteraard krijg je semi-autonome functies en de laatste gadgets op het gebied van veiligheid. Zo kan de LS bij overstekende mensen wegsturen, detecteert hij mensen op gevaarlijke posities rond de auto en heeft hij lane-keep assist.
Je koopt deze auto als een BMW 7 Serie of Mercedes S Klasse een te makkelijke keus is: de Lexus LS is een auto voor gefortuneerde fijnproevers. De vanaf-prijs bedraagt €116.995 euro.
De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.