Rijtest

Heeft Maserati iets in de melk te brokkelen wat betreft het SUV-segment? We voelden de vernieuwde Levante aan de (drie)tand.

De auto die wij meekregen is een Levante S GranSport met het bekende V6-blok, mede ontwikkeld door Ferrari. Er is 430 pk en 580 Nm aan te spreken middels het rechterpedaal. Daardoor kunnen we de ruim 2100 kilogram (!) wegende Levante S toch nog in 5,2 seconden naar de 100 kilometer per uur bewegen. De theoretische topsnelheid ligt op 264 kilometers per uur.

Maserati-Levante-2018-front

De Maserati heeft een uitgesproken uiterlijk, het interieur is minder heftig. Redelijk overzichtelijk en op een klassiek klokje na is er eigenlijk weinig franje. Omdat wij een GranSport uitvoering bij ons hebben zijn de stoelen met leer bekleed, maar ga je voor een GranLusso (beide pakketten kosten €10.000 euro bovenop de basisprijs van een Levante) dan kun je je stoelen zelfs met zijde laten bekleden. De stoelen zitten prima, het stuur voelt lekker, het multimediasysteem oogt gedateerd maar werkt redelijk vlot.

Maserati-Levante-2018-inside

Qua luxe aan boord is alles dan wel voor elkaar. Alle comfort- en veiligheidssystemen die je op een auto in dit marktsegment verwacht zijn aanwezig. De middenconsole wordt verfraaid met een soort gestapelde controller: de onderste ring is om de verschillende menuitems te kiezen, indrukken is bevestigen en de bovenste ring is voor het volume. Werkt absoluut onhandiger dan alle andere oplossingen die je kan bedenken, maar origineel is het wel. De bediening van de automaat is overigens vernieuwd en werkt nu veel beter.

De optionele luchtvering heeft een stand voor parkeren, waarbij de auto lager bij de grond komt om in- en uitstappen te vergemakkelijken. Als er echter iets moet kloppen aan een SUV van Maserati, dan is het het weggedrag. De Levante S GranSport heeft meerdere rijmodi waarbij je kan kiezen voor comfortabel cruisen of juist sportief knallen. De V6 klinkt goed, reageert bijzonder kwiek op het gaspedaal en de auto voelt veel lichtvoetiger dan z’n gewicht doet vermoeden. De vierwielaandrijving is op de achteras georiënteerd, de Levante stuurt als een achterwielaandrijver tot de grip opraakt en je voelt dat de voorwielen de boel rechttrekken.

Wil je een Levante dan moet je minstens €123.167 euro achterlaten voor zowel de instapbenzine als -dieselmoter. Deze Levante S begint bij €160.060 exclusief de €10.000 euro kostende GranSport-uitvoering.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.