Rijtest

Nog geen zes jaar geleden reden we met de eerste generatie en niet zo heel lang geleden werd hij nog gefacelift. Toch is er nu al een nieuwe A-Klasse. Mercedes maakt blijkbaar werk van het veroveren van de compacte premiummarkt.

De auto mag er qua looks in ieder geval zijn. Breder, lager, een langere wielbasis: het ding ziet er goed uit. Bovendien is er 20 centimeter meer ruimte in de breedte van de laadopening. Praktisch! Het interieur is rustig, maar fraai vormgegeven. Alle functies van de auto zijn beschikbaar via twee schermen die in één geheel voor de neus van de bestuurder prijken. Uniek in dit segment en het oogt erg fraai.

We reden de A 250 met 224 pk en 350 Nm koppel, gekoppeld aan een 7G DCT automaat. Deze gaat in 6,1 seconden naar de honderd en heeft een begrensde top van 250 kilometer per uur. Ook op bochtiger trajecten gedraagt de nieuwe A-Klasse zich uitstekend, al missen we wat stuurgevoel. Onze testauto beschikt over mooie technieken zoals adaptieve cruisecontrol, actieve rijbaanassistentie en enkele andere comfort- en veiligheidsverhogende zaken die we op de snelweg konden testen. Die werken over het algemeen goed, al is de rijbaanassistent soms vrij agressief.

Mercedes-A-Klasse-2018-inside.jpg

Waar de nieuwe A-Klasse in uitblinkt is comfort. De auto is echt ongekend stil en comfortabel, op een manier die je eigenlijk alleen verwacht van grotere premium auto’s. Bovendien zijn er veel zaken op de A-Klasse te krijgen die je in deze klasse zelden of zelfs helemaal nog niet eerder kon krijgen, zoals stoelmassage, stoelventilatie, ambiance-verlichting, spraakbesturing en een heel leger aan (semi-) autonome functies die rijgemak en veiligheid ten goede komen.

De nieuwe Mercedes A-Klasse is een ontzettend fijne en volwassen auto geworden. De A 160 is er vanaf 30.695 euro, de A250 die wij reden is er vanaf 46.995 euro. Het is misschien niet de eerste keuze voor de liefhebber van sportief rijden, maar voor mensen die veel kilometers moeten maken is de A-Klasse een heel aangename auto, die bij stevig hoeken zeker niet teleurstelt. Nu is het wachten op de nieuwe Audi A3 en BMW 1 Serie om te kunnen bepalen wie de beste speler in het segment heeft.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=g1R-IyNZID0