Rijtest

We reden de nieuwe junior van AMG. Net als bij de grotere achterwielaangedreven Mercedessen gaat AMG meerdere varianten van de A-klasse maken. Later volgt nog een “echte” A45, voor nu zullen we het moeten doen met de A35.

We pakken eerst even de cijfers van de vorige A45 erbij, die startte ooit met 360 pk en groeide door naar 381 pk. De nieuwe A35 heeft 306 paarden. Onder de motorkap ligt een nieuw ontwikkelde 2,0-liter turbomotor, gebaseerd op de M 260-viercilindermotor van de nieuwe A-Klasse. Deze levert max 400 Nm koppel, tussen 3.000-4.000 toeren per minuut. Dat zijn, waarschijnlijk niet geheel toevallig, ook waardes die de Golf R en Audi S3 halen uit een tweeliter motor. Met die beide tegenstrevers heeft de A35 gemeen dat vierwielaandrijving standaard is.

Op stroef genoeg asfalt moet de A35 in 4,7 seconden naar de 100 kunnen sprinten. De topsnelheid is naar goed Duits gebruik begrensd op 250 km/u. Mocht je harder willen, dan zal er gewacht (en doorgespaard) moeten worden op de A45, want er is geen optie beschikbaar om de topsnelheid op te rekken.

Mercedes-AMG A35-rear

Mercedes omschrijft de A35 als de eerste toegang tot de wereld van AMG, wat prijstechnisch in ieder geval klopt. Qua hardware, looks en beleving klopt dat ook, maar er is ook een groot verschil met de rest van het AMG gamma. Alleen de A, CLA en GLA zijn gebaseerd op voorwielaandrijvers, de rest van het Mercedes gamma stuurt de kracht in eerste instantie naar de achterwielen. Nu hebben veel van de AMG’s tegenwoordig vierwielaandrijving en zo ook de A35. De baby-AMG krijgt standaard de AMG Performance 4MATIC vierwielaandrijving die de koppelverdeling varieert van uitsluitend voorwielaandrijving tot een verdeling van 50 procent op de voor- en de achteras.

In het weggedrag is ook duidelijk te merken dat de A35 gebaseerd is op een voorwielaandrijver én dat AMG relatief behoudend is geweest in kracht naar de achterwielen sturen. Zelfs in Sport en Sport+ met ESP in Sport of geheel uit is de achterzijde niet te provoceren om een stapje opzij te doen, laat staan om een dikke drift neer te leggen. De A35 is dus soms nog een tikje te braaf, wellicht iets wat de komende A45 nog gaat oplossen.

Mercedes-AMG A35-inside

Het AMG RIDE CONTROL-onderstel werkt verder erg mooi. Zelfs met de optionele drietraps adaptief verstelbare demping in de hardste stand blijft er nog enige souplesse in het onderstel. De tijd dat sportieve onderstellen vooral hard moesten zijn lijkt daarmee voorbij.

Om van die mooie, glimmende gele platen op een A35 te krijgen, moet er minimaal € 66.445 aan het lokale Mercedes-paleis worden gegireerd. Een stevige prijs, met dank aan de door jullie gekozen vrienden uit Den Haag.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.