Rijtest

Dankzij een strikt dieet is de Insignia een veel betere auto dan deze ooit was.

Het vervelende van extra kilogrammen is dat het effect heeft op het bochtengedrag (viel mee), prestaties (dan maar een dikkere motor) en het verbruik. Bij Opel namen ze geen halve maatregelen en daardoor viel de Insignia tot 200 kilo af.

Een gedeelte van de verloren kilogrammen komt op conto van de nieuwe 2.0 turbo benzinemotor met 260 pk. Deze vervangt de V6 motoren, maar voor beide varianten geldt dat ze niet populair waren of zijn in Nederland. Met onze -door belasting- hoge nieuwprijzen kiezen autokopers massaal voor minder dikke motoren, die iets spaarzamer met de -door belasting- dure brandstof omgaan. Gelukkig biedt Opel volop keuze: er zien drie diesels met 110 pk, 136 pk en 170 pk. In het benzinegamma zitten nog twee nieuwe 1.5 liter blokken met naar keuze 140 of 165 pk.

De sterkste diesel valt er met zijn 170 pk en 400 Nm een beetje tussenin. Nieuwe records zul je niet met dit blok vestigen, maar in de praktijk is de Insignia er vlot genoeg mee, zeker omdat de achttraps automaat soepel en snel een paar tandjes terug schakelt. In stadsverkeer raakt de achttraps automaat nog wel eens de weg kwijt en (ont)koppelde minder soepel dan je zou mogen verwachten. De topsnelheid is 223 km/u en het standaardsprintje naar 100 duurt 9,2 seconden.

Opel-Insignia-Sports-Tourer-top.jpg

Qua gadgets doet een Opel(tje) tegenwoordig niet onder voor de premium merken. Adaptieve koplampen met 16 individuele LED-units verlichten de weg 400 meter ver voor je en Active Lane Assist, Adaptive Cruise Control en Rear Cross Traffic Alert zorgen ervoor dat je andere weggebruikers minder snel raakt. Het laatste systeem helpt bij uitparkeren door met radarsensoren ander verkeer in de gaten te houden. Fijn voor de achterbank is Opel Onstar, die naast veiligheidsfeatures ook nog WIFI aan boord verzorgt (voor maximaal zeven apparaten).

Vanaf zo’n 35 mille staat er een Insignia Sports Tourer voor de deur, dat is dan met de lichtste benzinemotor. De prijzen zijn in lijn met de concurrentie zoals de Mondeo, Talisman, 508 en Passat. De Insignia Sports Tourer smoelt lekker, heeft fijne motoren en kan worden uitgerust met alle moderne features. Daarmee verdient deze Insignia zeker een plek op de shortlist van de autokoper. De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=9zI5vLycARw