Rijtest

Porsche begon de GT2 familie tijdens de 993 generatie. Destijds was het een van de Turbo afgeleide variant die voor homologatie doeleinden werd ontwikkeld. Ook de 996 kwam er als GT2, evenals de 997. Bij die laatste moest Nissan de plek worden gewezen op de Ring. De 997 GT2 RS had 612 pk, maar voor de 991 vond Porsche het toch nodig om weer een forse stap te zetten. De 3,8 liter grote biturbo boxermotor levert nu 700 pk en 750 Nm aan koppel. Het is een monster, een monster wat zelfs bij 160+ op nat wegdek nog wielspin weet op te roepen.

Het is tevens een monster met een ongelooflijk hard en intens geluid. Met klep dicht gaat het allemaal nog net, maar die kleppen in de uitlaat kunnen ook open en dan heeft de GT2 RS effectief een straight pipe met alleen een katalysator. Intens is wellicht het beste woord voor de geluidsbeleving. De uitlaat is overigens van titanium, wat 7,5 kilogram aan gewicht scheelt.

Gewichtsbesparing was sowieso een belangrijk thema. In plaats van polycarbonaat (krast relatief snel en vervormt op hoge snelheid), heeft de GT2 RS ramen van Gorilla Glass en dat scheelt 3,5 kg. Op veel plekken wordt carbon gebruikt, de voorklep is daardoor 2 kg lichter, de achterspoiler is 2,2 kg lichter, de volledig carbon schaalstoelen zijn 14 kg lichter en op de intercooler inlaten is 1,2 kg bespaard. Het weglaten van de achterstoelen scheelt ook 9,6 kg en het weglaten van vierwielaandrijving scheelt 50 kg. Dan zijn er nog wat delen in polyurethaan gemaakt en zijn bijvoorbeeld de tapijten lichter. Het geheel resulteert in een gewicht van slechts 1470 kg, wat zeer netjes is voor het soort auto met dit vermogen.

Porsche-911-GT2RS-inside.jpg

Het turbo-blok zit in een eigen categorie qua belevenis. Een turbogat heeft de GT2 RS niet, maar de boxer geeft wel dat gevoel wat alleen blokken met grote turbo’s je kunnen geven. Het is niet alleen een ongelofelijke bult koppel, maar ook heel veel pk’s die je met grof geweld richting de horizon slingeren. Ondertussen is het gas nog steeds heel goed doseerbaar en vertelt het onderstel bijzonder veel over wat er onder de wielen gaande is.

Tijdens onze testdag in de Spaanse bergen hadden we last van wat regenval. In de regen is de GT2 RS op zijn ultra high performance (UHP) banden meer dan een handvol. Zelfs met ESP aan was er regelmatig meer dan een toefje tegenstuur nodig om het monster in toom te houden. Gelukkig droogden de wegen gedurende dag wat op en dan verschijnt een werkelijk prachtig chassis. Alle rubberen bussen zijn vervangen door stalen varianten, zodat een messcherp reagerende auto ontstaat. Een meesturende achteras, Porsche Torque vectoring sperdifferentieel, dynamische motorsteunen, instelbaar onderstel, etc. Porsche trok de hele trukendoos open om met de GT2 RS de beste 911 ooit neer te zetten.

Zijn er nog minpunten? Ja, dat is de prijs en het feit dat de GT2 RS reeds is uitverkocht. Alternatieven zijn de Ferrari 488 Pista, de Lamborghini Huracan Performante en de McLaren 720S. Die komen qua performance in de buurt, maar de hele package is bij Porsche beter. Dan heb ik het ook over aardse zaken zoals navigatie, afwerking en driveablity onder minder spannende omstandigheden. Zelfs met deze meest heftige 911 ooit, zou je best even boodschappen kunnen gaan doen.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=50bI5zJdZFE