Rijtest

De basisingrediënten: een 4.0 liter zescilinder boxermotor met 520 pk en 470 Nm koppel. Lizard Green. Weissach Package. Dat laatste betekent dat er een carbon dak, carbon kofferklep, lichtgewicht wielen, magnesium rolkooi, vaste sportkuipen en nog wat andere goodies aanwezig zijn, die deze GT3 RS nóg extremer maken. Dichter bij een circuitauto dan dit komt het niet als je bij Porsche gaat shoppen voor iets met kenteken. Inclusief bijbehorende prestaties overigens, want 3,2 seconden maar de 100 en max 312 kilometer per uur zijn waarden waar zelfs professionele coureurs respect voor hebben.

De enorme achterwielen (21 inch, 325 millimeter breed rubber) leveren nóg meer grip en ze sturen ook nog eens mee. De enorme spoiler drukt de topsnelheid, maar levert meer grip. Deze auto heeft 180 pk minder dan de GT2 RS, die dankzij turbo’s 700 pk heeft. Maar voor écht puur rijden wil je een natuurlijk ademende motor. Ondanks dat enorme verschil in vermogen is de GT3 RS dan ook slechts 9 seconden langzamer op de supersnelle, 21 kilometer lange Nordschleife van de Nürburgring.

Porsche-911-GT3-RS-inside

Een allemansvriend is het niet. De instap is lastig doordat de sportkuipen keiharde zijkanten hebben. Geluidsisolatie is afwezig. Deze GT3 RS heeft een bepaalde sensatie in zich die zelfs bij stapvoets rijden al voelbaar is. Je hoort en voelt bovendien elk steentje, wat zeg ik, elk zandkorreltje dat in de wielkasten terecht komt.

Normaal verkeer voelt alsof ik een racewagen op de openbare weg rijd. Alle reacties zijn ongefilterd. Iets wat op de enkele lege dijkweg die we kunnen vinden van pas komt. Het mooiste zijn de schaarse lege bochten waarbij we de neus vroeg en precies naar de binnenkant kunnen gooien om zo snel mogelijk de bocht uit te kunnen blaffen met de oneindige grip die de achterwielen te bieden hebben. Overstuur krijg je hoogstens als je de auto bij het insturen nog echt vol op de neus laat leunen. Dat laatste is overigens geen probleem met de optionele keramische remmen van Porsche. De besturing is fantastisch. Zoveel gevoel en communicatie heb ik nog niet eerder in een elektrisch bekrachtigd systeem gevoeld.

Een GT3 RS kost minstens 272.000 euro, maar kies je voor een Weissach pakket inclusief magnesium kooi (€18.848), keramische remmen (€9.702), zwarte LED koplampen (€2.784), een neuslift (aanrader, maar €3.142) en nog een paar goodies dan zit je zomaar aan dik 315.000 euro zoals dit gifgroene exemplaar als hij op Nederlands kenteken zou staan.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.