Over SEAT wordt al jaren geroepen dat het merk het nieuwe Alfa Romeo zou moeten worden. Of Alfa liefhebbers het daar mee eens zijn valt te bezien, maar deze Leon CUPRA R is in ieder geval bedoeld voor liefhebbers.
Qua prestaties is er al niet veel aan op te merken, want de tweeliter turbo levert 300 pk’s. Op de Duitse autobahn kan de CUPRA R dan ook prima meekomen, want de topsnelheid van 250 km/u is ook nog eens begrensd. Sprinten kan de CUPRA R ook als de beste: met DSG bak (standaard in Nederland) duurt het slechts 5,7 seconden naar de 100.
Toch waren dat soort specs ook in de “gewone” Leon CUPRA al aanwezig, zonder R erachter dus. De reguliere CUPRA is echter wat anoniem, de CUPRA R schreeuwt het een stuk meer uit. Dat is wellicht niet ieders smaak, maar meestal doet het de verkoopaantallen wel goed als sportieve auto’s ook laten zien dat ze sportief zijn. De huisstijl van CUPRA wordt koperkleurig en dus kregen de 19”velgen, voorspoiler, spiegels en alle logo’s een badje van dat metaal. In combinatie met de matte kleur staat het fantastisch, vooral ook omdat de Leon CUPRA R letterlijk een maatje dikker is dan alle andere Leons. Door de uitgeklopte wielkasten kunnen de wielen wat verder naar buiten komen.
Qua rijden is het een feest van herkenning, daarover hadden we nooit klachten in de Leon. De CUPRA R kan de 300 pk goed kwijt via de voorwielen, want op de vooras is een sperdifferentieel gemonteerd. Kort gezegd zorgt het elektronisch aangestuurde differentieel ervoor dat de kracht naar het wiel met de meest grip wordt gestuurd. Het werkt fantastisch, vooral in Nederland heeft de CUPRA R niet per se vierwielaandrijving nodig.
Een klein nadeeltje is dat er slechts 799 stuks gebouwd gaan worden en dat er maar zes stuks naar Nederland komen. En ja, voor alle zes exemplaren is al een baasje gevonden. De prijs van de CUPRA R is daarmee minder relevant geworden, maar zoals meestal het geval bij de gelimiteerde topmodellen is die best stevig te noemen. Een Leon met een prijskaartje van 56.900,- euro is inderdaad niet mals, daar heb je ook twee normale Leons voor en dat zijn niet eens de instappers.
De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.