Rijtest

De vorige generatie Swift was een strak sturende hatchback, zeker als Sport-versie. De sleutel voor succes heeft daarbij altijd in het gewicht gezeten, niet in het aantal pk’s. De nieuwe Swift Sport beschikt over meer pk’s, meer koppel én minder kilo’s.

De nieuwe Swift Sport is een bommetje om te zien. Brede spatborden, dikke bumpers, sideskirts en een dakspoiler. Yes, dit ziet er goed uit. De carbonlook onderdelen contrasteren fraai met het Champion Yellow. Verder zien we 17 inch wielen, een carbonlook diffuser en een dubbele uitlaat.

In het interieur is gekozen voor zwart met rode accenten. Het infotainmentsysteem is niet het knapste, maar werkt intuïtief en is voorzien van Apple CarPlay, Android Phone en Mirrorlink. Op het sportstuur vinden we de bediening voor multimedia, telefoon en adaptieve cruise control. Tevens zijn een actieve rijbaanassistent, remassistent en grootlichtassistent aanwezig. Tussen de tellers kun je zien hoeveel pk’s / Nm’s je gebruikt, of hoeveel G-krachten of turbodruk je genereert.

Suzuki-Swift-Sport-2018-interior.jpg

Onder de kap ligt een handmatig bediende zesbak gekoppeld aan een 1.4 liter turbo met 140 pk en 230 Nm koppel. Combineer dat met het feit dat de Swift Sport 80 kilogram lichter is geworden (kentekengewicht Nederland 945 kg) en we kunnen stellen dat de basisingrediënten aardig in orde zijn. De 0-100 moet mogelijk zijn in 8,1 seconden, de topsnelheid is 210 kilometer per uur.

De Swift Sport gedraagt zich op de snelweg volwassen maar is vooral op bochtige wegen een genot. Wat opvalt is dat de auto snel door z’n toeren jaagt en al bij 6.000 toeren in z’n begrenzer loopt. Gevoelsmatig kan je langer door, dus je moet leren op koppel te rijden. Hierdoor gebruik je de derde versnelling vaak voor bochten die je in andere auto’s in de tweede versnelling zou nemen. De auto stuurt zo precies als dat hij schakelt, het ESP is echter niet volledig uitschakelbaar wat soms de pret een beetje drukt.

De Swift Sport is een gretige kleine machine die vlot kan zijn, maar die het best tot zijn recht komt als hij flink wordt aangepakt. Qua prestaties kun je hem het best met een Volkswagen up! GTI vergelijken. Qua ruimte zit hij dichter bij een Fiesta ST Line of Clio GT. Vanaf 24.999 Euro kun je een Swift Sport rijden. Daarvoor krijg je overigens alle opties behalve een andere kleur dan geel. Wil je blauw, rood, wit, grijs, donkergrijs of zwart? Dan betaal je €499 extra.