Rijtest

Als je op zoek bent naar een SUV waar lekkere “sportieve” grote velgen en een sportpakketje bij passen, dan kun je met een gerust hart de Land Cruiser overslaan. Als je daarentegen een auto wil die altijd en overal door kan gaan, dan moet de Land Cruiser op de shortlist!

Voor de Nederlandse markt is de Land Cruiser één van de laatste der Mohikanen, heel iets anders dan een opgehoogde stationcar die doet alsof ie stoer is. Het grote verschil zit ‘em in het ladderchassis, de Land Cruiser is naast wat pickups de enige op de Nederlandse markt die dat heeft. Bovenop het ladderchassis staat de carrosserie en dat biedt een aantal voordelen. Een grotere bodemvrijheid is er één van, maar het is veel degelijker en ook veel makkelijker om te repareren.

Het spreekt voor zich dat iedere Land Cruiser standaard vierwielaandrijving heeft met centraal Torsen® sperdifferentieel. Die-hards kunnen daarnaast kiezen voor het offroad-pakket met onder meer een inschakelbaar sperdifferentieel op de achteras, Crawl Control, vijf camera’s en het Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS), een bijna magische manier om te zorgen dat de wielen van de Land Cruiser zo lang mogelijk aan de grond blijven.

Toyota-Land-Cruiser-review-front.jpg

Gezien de forse belastingen op CO2-uitstoot worden er in Europa geen tot weinig Land Cruisers verkocht met benzinemotor. Rusland krijgt wel een 2,7 viercilinder en vier liter grote V6. Hilarisch genoeg levert de V6 in een speciale spec voor de Oekraïne overigens ook nog eens dik 30 pk extra, want daar zijn ze niet al te streng met uitstootnormen.

Wij hebben geen keuze, er is slechts één diesel, de 2,8-liter D-4D (2.755 cc) DOHC-viercilinder met 16 kleppen. Erg hightech is die niet, want het topvermogen is slechts 130 kW/177 pk bij 3.400 toeren per minuut. Er zijn legio concurrenten die meer vermogen halen uit tweeliter motoren, dit blok is eerder gebouwd voor duurzaamheid dan baanbrekende prestaties.

Deze auto is vooral interessant voor bepaalde beroepsgroepen, denk aan reddingsdiensten, brandweer en politie, die vormen zo’n derde van de clientèle van de Land Cruiser. De prijzen op grijs kenteken zijn heel schappelijk, vanaf 32 mille staat er een Land Cruiser op het erf. Nadat de Nederlandse overheid heeft meegegeten uit jouw portemonnee loopt de prijs helaas op tot 70 mille voor een Land Cruiser op geel kenteken.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=pJLb9eR4Y48