De elektrische auto heeft de toekomst, denken we. Tegelijkertijd heeft de elektrische auto echter met een hoop uitdagingen te kampen. De eerste factor is natuurlijk de actieradius, maar een ander ding wat een hoop mensen tegenhoudt is het design van al die gloednieuwe elektromodellen. De fabrikanten lijken te denken dat ze heel erg futuristische ontwerpen moeten gebruiken om te laten zien dat dit toch echt de toekomst is. Daarbij gaan ze voorbij aan het simpele feit dat veel autokopers graag in anonimiteit hun kilometers maken. Net zoals ze dat nu ook doen.

Wat is de meest doorsnee auto die u kent? Waarschijnlijk was de eerste auto die in u opkwam de Volkswagen Golf. Maak daarom kennis met de normaalste elektrische auto tot nu toe: de e-Golf. Een doodsimpele Volkswagen Golf, maar dan elektrisch. Precies wat de mensen willen zou je denken. De e-Golf is een paar jaar de best verkochte elektrische auto in Nederland geweest en wij begrijpen waarom. Het is een feest der herkenning. Een normaal uiterlijk met een paar kleine logo’s en blauwe accenten, maar verder weinig gekkigheid. De standaard 16 inch velgen zijn optioneel te vervangen voor 17 inch exemplaren. En ook het interieur is precies dat wat je van een Volkswagen Golf verwacht.

e-Golf © Volkswagen 2021

De enige verschillen die er zijn, vinden we in het dashboard. Er is een knop waarmee de elektrische modus gekozen wordt, variërend van normaal tot super-efficiënt met beperkte prestaties. De motor is goed voor 136 pk en het accupakket levert 35,8 kWh energie. De 0-100 ronden we in 9,6 seconden en een topsnelheid van 150 kilometer per uur is haalbaar. De e-Golf rijdt ook zoals je verwacht: niet superspannend, maar gewoon goed. Zoals elke Golf.

e-Golf © Volkswagen 2021

Laden kan bij vrijwel alle (snel)laadpunten in Nederland. Daarvoor is uiteraard wel een laadpas nodig, waarvoor een los abonnement afgesloten moet worden. Dat kan tegen vaste tarieven per maand via Volkswagen (dat samenwerkt met Hollandse Wind van Eneco) of via een onafhankelijke partij. Opladen kost 45 minuten voor een 80% opgeladen batterij bij een snellader. Een volle accu duurt maximaal 5,5 uur bij een minder krachtige lader. De actieradius met volle batterij bedraagt 300 kilometer volgens NEDC, maar houdt rekening met 75% daarvan.

We reden met de e-Golf van Leusden (Pon) naar Goes en terug. Een verslag zie je in deze video: