Rijtest

Een Golf voor zevenzeventigduizend euro. Gekker moet het niet worden, maar dit is dan wel een Golf die alles kan. En alle opties heeft, dus zelfs in deze sportiefste Golf ontbreekt het niet aan comfort.

Voor mensen die wat minder in de snelle Golfjes zitten: dit is de Golf R en daarmee de dikste die de Volkswagen dealer nu aan je kan verkopen. Onder de motorkap ligt een twee liter grote viercilinder die er met de facelift 10 pk’s bij kreeg. Uiteraard loopt de Golf R daarmee moeiteloos naar de bij Duitse dikke auto’s afgeregelde snelheid van 250 km/u. Nieuw is wel dat optioneel de begrenzer er af kan, waardoor de hatchback dan tot 267 km/u kan gaan. De meer aerodynamisch gunstige Golf R Variant gaat dan zelfs 270 km/u. De sprint naar de 100 duurt dankzij de automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en launch control slechts 4,6 seconden.

Als kermisattractie doet de launch control het leuk, want deze Golf is uitgerust met het optionele R ‘Performance’ titanium uitlaatsysteem. Leverancier daarvan is Akrapovic en dan weten auto- en motorliefhebbers genoeg. Zoals altijd bij Akrapovic wordt er volop gebruik gemaakt van het oersterke en heel lichte titanium, waardoor de uitlaat 7 kilogram lichter is geworden. Nog belangrijker is het geluid, een gemiddeld Akrapovic systeem is geen muurbloempje en ook over dit systeem zullen liefhebbers niet teleurgesteld zijn. Als je het wilt, komt er een bak herrie uit waar je U tegen zegt. Mocht je meer rust willen dan kan via de standaard Drive Profiles de uitlaat met het kleppensysteem in een stillere stand worden gezet. Wat ons betreft is de implementatie precies goed: voor langere snelwegritten ging alles in comfort en tijdens het speelkwartier trekt de uitlaat alle registers open.

Volkswagen_Golf-R-rear.jpg

Rijden doet het ook erg goed, hoewel de vierwielaandrijving nog beter kan laten zien wat die waard is onder meer gladde omstandigheden. In ons land vormt een Golf R een bijna onoverwinnelijke auto. Onder typisch Nederlandse omstandigheden is het rijgedrag veel neutraler, met dank aan de slimme vierwielaandrijving met centrale Haldex-koppeling worden de aandrijfkrachten zo nodig naar de voor- of achteras gestuurd. Het weggedrag is dan ook neutraal en als je nog meer gas geeft dan blijft het neutraal. Ergens is het best briljant, want het maakt de Golf R de perfecte auto voor mensen die soms serieus haast hebben, maar geen sportauto willen rijden.

Heb je minder haast, dan blijft er nog genoeg om van te genieten. Alle elektronische hulpjes zoals adaptieve cruise control, dode hoek waarschuwing, het zit er allemaal op. Zet het adaptieve onderstel op comfort, een lekker muziekje op de Dynaudio luidsprekers, stoelverwarming aan en de Golf R transformeert naar een kilometervreter. Bijna de perfecte auto, alleen de prijs is pittig. Kaal kost de Golf R overigens “maar” 55 mille en in België heb je er al eentje voor 43 mille.

De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=vsfgoVspbQk