Rijtest

Het mag een Zweeds product zijn, maar een middenklasse Volvo estate is zeer Hollands. De Volvo V60 is immers al jaren mateloos populair in ons land, maar gaat deze generatie net zo succesvol worden als zijn voorganger?

Veel mensen die ik over deze auto gesproken heb zeggen hetzelfde: “gekrompen V90”. En ik kan ze geen ongelijk geven. Sterker nog: het is eigenlijk heel logisch. Mede omdat de Volvo S90 en Volvo V90 qua design goed in de smaak vielen bij het publiek, is het helemaal niet vreemd dat het merk in dezelfde lijn verder gaat.

De V60 is flink gegroeid ten opzichte van de vorige generatie, vooral om meer binnenruimte te creëren. In het interieur zijn de verschillen met de 90-familie ook klein. Sterker nog: je kan waarschijnlijk geen tien verschillen ontdekken. Ook hier is weer gebruik gemaakt van natuurlijke materialen. Het is een aangename, ruime cabine. Klein kritiekpuntje wat betreft de stoelen is dat ik, gedurende de vier dagen dat ik erin zat, nooit écht een fijne instelling wist te vinden. Een enorm verschil met de vorige V60 is de kofferbakruimte: bijna 100 liter extra. Om precies te zijn past er 529 liter in.

volvo-v60-rijtest-side.jpg

De T6 testauto die we reden heeft een 310 pk en 400 Nm sterke 2.0 viercilinder als krachtbron. Slechts 5,8 seconden zijn nodig om de naald voorbij de 100 te krijgen en als je genoeg geduld hebt kun je de V60 uiteindelijk naar 250 kilometer per uur sleuren. Qua besturing is het allemaal wat minder spannend. Het is wat licht en afstandelijk, het blinkt niet uit in gevoel. Het onderstel (wij hebben een optioneel variabele demping aan boord) is comfortabel. Kies je voor “Dynamic” dan is het allemaal iets sportiever, maar heel spannend wordt het nooit.

volvo-v60-rijtest-inside.jpg

Je lijkt ze tegenwoordig op elke auto te krijgen: (semi-)autonome hulpmiddelen. Bij Volvo gaan de belangrijkste de deur uit onder de noemer Pilot Assist: een verzameling systemen die ervoor zorgen dat je tot 130 kilometer per uur hulp krijgt bij het houden van je positie op de weg. Ook in de nieuwe V60 zijn deze systemen volop aanwezig.

Alles bij elkaar is de nieuwe Volvo V60 een auto die op basis van de pricing de concurrentie aankan met de Duitse premium modellen. Een V60 is al te rijden vanaf pak 'em beet 45.000 euro, terwijl de T6 die wij reden begint bij ongeveer 57.500 euro. De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.