Rijtest

Groei, groei en nog eens groei. Dat is wat alle autofabrikanten nastreven met het lanceren van nieuwe crossovers. Ze kunnen echter niet allemaal succesvol worden, dus de vraag is wat de nieuwe XC40 meebrengt om kopers te kunnen lokken.

Nederland is traditioneel een Volvo-land en ook de grotere Zweedse SUV’s hebben hier goed verkocht. De XC40 is niet simpelweg een gekrompen XC60 of XC90, maar heeft een lekker eigen smoel. Het dak in afwijkende kleur is (gelukkig) optioneel, maar ook in een meer traditionele kleurstelling is een XC40 een auto die eruit springt. Leuke detail is het kleine Zweedse vlaggetje wat aan de zijkant van de motorkap tevoorschijn piept.

Het interieur is strak, maar dan wel Zweeds strak. Of iedereen het oranje tapijt een goed idee vindt, valt te bezien, maar er zijn ook diverse andere kleurstellingen te bestellen. De materialen zijn in ieder geval van topklasse en de twee grote schermen zijn standaard. Die voor de navigatie staat rechtop in het dashboard, het werkt op veel manieren net zo lekker als een iPad.

Het interieur is best praktisch en ruim, met handige details als extreem ruime portiervakken en een uitneembaar vuilnisbakje. De bagageruimte is 460 liter groot en de ruimte op de achterbank verslaat die van de V60. De hoge bouw en wat meer rechthoekige vormen werpen wat dat betreft zijn vruchten af.

Volvo_XC40_R-Design-rear.jpg

De XC40 is vooral comfortabel, zelfs de gereden T5 R-Design met sportonderstel en fors 20” lichtmetaal filterde alle hobbels, bobbels en de meeste drempels lekker weg. Sportief een bochtje meepakken kan wel, maar de XC40 is vooral op veiligheid gericht en daarmee is het is niet heel erg inspirerend om zo hard mogelijk in een XC40 te rijden. Uiteraard is dat ook niet echt een issue voor het soort auto, maar aan de andere kant zijn er wel crossovers of SUV’s die fijner sturen.

In eerste instantie komen de sterkere (en duurdere) motoren op de markt, maar overige varianten volgen snel. Interessant genoeg had de 190 pk sterke diesel D4 gevoelsmatig minder moeite dan de 247 pk sterke T5 om de XC40 voort te bewegen. Het benzineblok heeft iets meer toeren nodig en klinkt niet heel spannend, waardoor het lijkt alsof die er niet zo’n zin in heeft. De met het hele boekje uitgeruste T5 kostte een forse 60 mille, maar er is straks al een XC40 vanaf veertigduizend euro. Het is dan een handgeschakelde, voorwiel aangedreven, 156 pk sterke T3. De gehele rijtest lees je op autoblog.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=vBdRs5GCj_k