Rijtest

Tuning. In Rusland, Japan, het Midden-Oosten en ook in Duitsland is het een stuk populairder dan hier in ons nuchtere, koude kikkerlandje. Toch wordt het ook hier, in de huidige tijdsgeest van individualisering en economische voorspoed, meer gedaan. Voor sommigen zijn auto’s vervoer, maar voor anderen een hobby of zo’n beetje een missie in het leven. Als dat laatste zo is, dan vind je het interessant hoe je nog meer uit auto kan halen.

Dat laatste is exact wat tuners beloven en de goede veredelaars maken een auto ook echt beter. Het Duitse AC Schnitzer behoort zeker tot die categorie en weet met hun aangepaste auto’s bijvoorbeeld ronderecords op de Nurburgring te vestigen.

Voor sommigen minimaal net zo belangrijk is het uiterlijke vertoon. Kijk eens goed naar beide door AC Schnitzer aangepakte BMW’s en de verschillen springen er wellicht uit. De zwarte is een M2 en van zichzelf al breder uitgevoerd. De oranje auto kreeg van AC Schnitzer een dikke bodykit met spatbordverbreders. Overigens is dat niet eens alleen voor de show, want meer ruimte tussen de wielen zorgt voor een betere wegligging. Uiteraard is ook het onderstel van beide auto’s aangepakt en kregen ze allebei velgen met een typische AC Schnitzer styling.

AC-Schnitzer-BMW-M2-M240i-rear.jpg

Genoeg overeenkomsten dus, maar ook genoeg verschillen. De M2 is reeds een topmodel van BMW, maar kreeg nog extra motorische aanpassingen met onder meer een andere intercooler. Het vermogen steeg van 370 naar 420 pk en het koppel naar 580 Nm. De oranje auto is gebaseerd op de M240i en deze werd opgepept naar 400 pk en 600 Nm. Meer koppel dus, maar minder pk’s uit een motorblok wat iets moderner is, dus qua snelheid is er weinig verschil.

AC-Schnitzer-BMW-M2-M240i-inside.jpg

Los van wat je van de kleur vindt is de oranje AC Schnitzer stiekem het leukste, terwijl het bij de standaardauto’s precies andersom is. Daarmee bewijst deze test dat sommige van die tuners zo gek nog niet zijn. AC Schnitzer zit al 30 jaar in het vak en de oranje ACSL2 is ook hun jubileum model, waarmee ze laten zien wat ze kunnen. In het pakket zit niet alleen de motortuning, onderstel aanpassingen en de velgen, maar ook een aerodynamische bodykit en diverse verfraaiingen in het interieur.

Ze bouwen er maar 30 en het aardige is dat je kunt kiezen om als basis voor een coupé of cabriolet te gaan, tevens is vierwielaandrijving mogelijk. Sterker nog, de auto die wij reden had vierwielaandrijving. Enige nadeel is de prijs van 36.447,80 euro. Daarvoor krijg je alleen de aanpassingen, de M240i moet er nog worden bijgekocht. Het lijkt gekkenwerk, maar wereldwijd zijn er zat mensen te vinden die dit dan toch erg leuk vinden om iets bijzonders te rijden.

De gehele rijtest check je op autojunk.nl, of bekijk de video hieronder.

https://www.youtube.com/watch?v=d8omTUgBmSQ