Tips

Is je auto ’s morgens bedolven onder een dik pak sneeuw? Je kunt pas veilig de weg op als je auto volledig sneeuwvrij is. Met onze zeven stappen heb je dit snel voor elkaar.

1. Begin bij het dak Ligt er een dik pak sneeuw op je auto? Schoonmaken doe je altijd van boven naar onder. Begin dus bij het dak. Sneeuw op je dak gaat tijdens de rit bewegen. Niet ondenkbaar dus dat je tijdens het remmen ineens niets meer ziet vanwege een sneeuwlawine. Verwijder met een paar grote armzwaaien het merendeel van de sneeuw van het dak. Gebruik hiervoor niets hards (ook geen bezem). Een flinke kras is zó gemaakt.

2. Maak de ruiten schoon met plastic Als de sneeuw lang genoeg op de voorruiten (vooral de schuine voor- en achterruit) heeft gelegen om te bevriezen, ligt onder die sneeuw een dun laagje ijs. Gebruik hiervoor een plastic ijskrabber, in elk geval iets waar geen metaal in zit - alweer vanwege eventuele krassen.

3. Wees voorzichtig met de ruitenwissers Zijn de rubberstrips van de ruitenwissers vastgevroren? Tik er dan met de ijskrabber zacht tegenaan totdat ze loskomen. Gebruik geen water, want dat bevriest direct. En zet zéker niet de ruitenwissers alvast aan.

4. Vergeet de buitenspiegels niet Het is maar al te gemakkelijk om te vergeten dat je de buitenspiegels eerst ijsvrij moet maken. Maar die heb je tijdens de rit toch echt nodig.

5. Maak de verlichting en nummerplaten sneeuwvrij Veeg met een doek de losse sneeuw van de koplampglazen en de achterlichtglazen af. Als je toch bezig bent, veeg dan ook even de nummerplaten schoon. Het is misschien niet het meest belangrijke deel van je klus, maar als bestuurder ben je verplicht om met leesbare kentekennummers te rijden.

6. Ontdooi de portiersloten Nu de auto sneeuwvrij is kun je instappen. Of niet, als de portiersloten nog bevroren zijn. Ga dan niet aan de slag met een emmertje kokend water. Kokend of niet, dat water bevriest (eenmaal in dat slot gegoten) in een ommezien. Dan kom je er helemaal niet meer in.

7. Laat de motor niet onnodig stationair draaien Zet niet alvast de motor aan terwijl je bezig bent met het sneeuwvrij maken van je auto. Dit heeft weinig zin, want stationair opwarmen duurt veel langer dan rijdend opwarmen.