Wie op wintersport gaat, zal zijn of haar auto aan de nodige checks moeten onderwerpen. Is je auto goed in orde, dan ben je een stuk veiliger onderweg. En omdat een goede voorbereiding op de wintersport het halve werk is, geven we je een volledige checklist voor je auto, zodat je altijd weet dat je aan alles hebt gedacht. Ga je je auto klaarmaken voor de wintersport, hou dan deze lijst bij de hand en je weet zeker dat je het risico op vervelende verrassingen zo laag mogelijk houdt.

Wat heb je nodig als je met de auto op wintersport gaat?

Zorg er in ieder geval voor dat je de volgende items mee hebt als je met de auto op wintersport gaat:

  • Veiligheidshesjes voor iedereen. Mocht je naast de kant van de weg komen te staan, dan wil je goed gezien worden. Veiligheidshesjes zijn verplicht in veel wintersportlanden en wanneer het niet verplicht is, is het nog altijd een bijzonder goed idee om ze bij je te steken.
  • Een gevarendriehoek. Een gevarendriehoek is altijd en overal verplicht en zorgt ervoor dat bestuurders vroegtijdig weten dat er een auto met pech langs de kant van de weg staat.
  • Een ijskrabber. Je gaat naar waar het sneeuwt, dus neem een ijskrabber mee. Het liefst in combinatie met een klein bezempje, wat het makkelijker maakt om sneeuw van je auto te verwijderen.
  • Ruitenvloeistof met antivries. In de winter, zeker als het gesneeuwd heeft, is ruitenvloeistof hard nodig. Zorg ervoor dat je vloeistof antivries bevat, anders bevriest het spul en is het alsnog onbruikbaar.
  • Sneeuwkettingen. Je bent niet in alle wintersportlanden wettelijk verplicht om ze bij je te hebben, maar sneeuwkettingen zijn altijd goed om bij je te hebben. Ze zorgen voor meer grip in zeer winterse omstandigheden, iets wat je natuurlijk hoopt aan te treffen op je wintersport.
  • Fleecedekens. Misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar als je stil komt te staan met je auto kan het rap koud worden. Door fleecedekens mee te nemen hou je jezelf en anderen langer warm.
  • Winterbanden. Meer grip, meer zekerheid, dat is wat winterbanden bieden in verraderlijke omstandigheden. Ze zijn in bijna alle wintersportgebieden verplicht.

Kun je met zomerbanden op wintersport?

Winterbanden zijn ‘s winters verplicht in de volgende populaire wintersportlanden:

  • Duitsland
  • Oostenrijk
  • Zwitserland
  • Finland
  • Zweden
  • Noorwegen

Ga je op wintersport in Frankrijk, Spanje of Italië, dan zijn winterbanden verplicht bij signalisatie. En meestal wordt die signalisatie gegeven in wintersportgebieden. Dus nee, eigenlijk kan je niet op wintersport met zomerbanden. Doe je het toch en veroorzaak je een ongeluk, dan word je hoe dan ook verantwoordelijk gesteld. Dus doe jezelf en anderen een lol en laat winterbanden monteren voordat je je ski’s op het dak bindt.

De checklist voor de wintersport

Stap 1 - Controle onder de motorkap

  • Controleer of er nog genoeg olie in de motor zit. Het kan nooit kwaad om een halve liter olie in de auto mee te nemen.
  • Staan de distributieriem en de V-riem op spanning? Druk er met je duim op. Meer speling dan een duimdikte is niet goed. Strijk met je vinger langs de randen, je mag geen rafels of scheurtjes voelen.
  • Controleer of er genoeg koelvloeistof in het expansievat zit. Ergens tussen het minimum en maximum is goed. Neem een lege fles mee om indien nodig onderweg water bij te vullen.
  • Zit er voldoende ruitensproeiervloeistof in het reservoir? Vul het indien nodig tot de rand bij.
  • Zitten de accukabels goed vast? Zit er geen aanslag op de accupolen? Let op, je kleding kan niet tegen accuvloeistof, kijk daarmee uit.

Stap 2 - Controle aan de binnenkant

  • Zet je auto op contact (dus nog niet starten!). Werken alle controlelichten op je dashboard? Zorg dat je weet wat ze betekenen. De vuistregel is rood betekent stoppen, bij geel moet je oppassen en groen is OK.
  • Druk op je rempedaal en je koppelingspedaal. Voelen die goed aan? Is de vrije slag niet te groot?
  • Werken de ruitenwissers en -sproeiers naar behoren?
  • Trek de handrem helemaal aan. Laat eventueel iemand tegen de auto duwen. Werkt hij naar behoren?
  • Ligt er een bestuurdershandleiding in het dashboardkastje? Zit daar een lijst met buitenlandse dealers bij?

Stap 3 - Controle aan de buitenkant

  • Controleer de verlichting door een rondje om je auto te lopen. Laat iemand meekijken voor de remlichten.
  • Verkeren alle banden in goede conditie? Als je ruimte genoeg hebt, neem dan altijd een reservewiel mee, inclusief wielsleutel en krik natuurlijk. Controleer ook of het reservewiel nog in goede conditie is.
  • Controleer of de wielmoeren niet te vast zijn aangedraaid.
  • Zie je aan de onderkant enige vorm van vloeistoflekkage? Zoek dan eerst uit wat er aan de hand is.
  • Controleer met je voet of de uitlaatpijp niet te los zit. Hij moet wel enige speling hebben.

Check voor wintersport met elektrische auto

Ga je met een elektrische auto op wintersport, dan gaan veel van de bovenstaande checks gewoon op. Echter, een elektrische auto heeft enkele checks nodig die je bij benzine- of dieselmodellen niet hoeft te doen, te weten:

  • Laadpunten plannen. Het accupakket van een EV is sneller leeg in koud weer en dus moet je je laadpunten goed plannen. Je zult rekening moeten houden met extra stops, dus zorg ervoor dat je weet waar je snel kunt opladen.
  • Laadpunten controleren op je bestemming. Is er in het wintersportgebied genoeg gelegenheid om je EV op te laden? Zo niet, dan zal je daar iets op moeten bedenken. Bekijk het van tevoren en laat je niet verrassen.
  • Laad je accu niet steeds volledig op. Vertrek met een volle accu, maar voorkom dat je bij elke stop je accu 100 procent opgeladen wilt hebben. Dat duurt namelijk een stuk langer dan het opladen naar 80 procent en de tijdwinst is zodoende nihil. Het kan natuurlijk wel als je een langere stop inplant, voor bijvoorbeeld een hapje lunch.
  • Vergeet je milieusticker niet. Je zou het niet zeggen, maar een elektrische auto heeft ook een milieusticker nodig. Door even te kijken welke sticker je moet hebben, kan je jezelf de nodige ellende besparen.