Tips

Sneeuwkettingen: het is wel zo prettig dit van te voren te regelen. Hierbij wat tips zodat je goed voorbereid bent!

Het is februari, dus voor veel mensen tijd voor de wintersport. Over het algemeen zorgen wij als Nederlanders dat we alles van huis meenemen, maar toch gebeurt het nog wel eens dat de sneeuwkettingen een ondergeschoven kindje zijn. Vaak denkt men er gewoonweg niet aan of ziet men de noodzaak er niet van in. Op zich geen gekke gedachte. Als je met een grote SUV met vierwielaandrijving over een bergpas rijdt, dan zul je niet meteen het gevoel hebben dat je het niet gaat redden. In veel gevallen zijn winterbanden echter verplicht. Mocht je vierwielaandrijving hebben dan kun je net wat verder komen, maar ook in sommige extreme gevallen heb je ze dan nodig. Dus zorg altijd dat je sneeuwkettingen mee hebt in de auto als je afreist naar Alpenlanden.

Wanneer zijn sneeuwkettingen verplicht?

Dat hang natuurlijk af van het land waar je bent. In Duitsland, Frankrijk, Italië en Oostenrijk wordt het aangegeven met borden wanneer de kettingen verplicht zijn. De maximumsnelheid bedraagt in bijna alle gevallen 50 kilometer per uur, behalve in Oostenrijk, daar wordt 40 kilometer per uur aangeraden. Uiteraard hangt het erg van de omstandigheden af of sneeuwkettingen verplicht zijn, maar zorg in ieder geval dat je sneeuwkettingen aan boord hebt.

alpina-xd3-white-rear-side-2014-775-2.jpg

Hieronder de 8 belangrijkste tips voor het gebruik van sneeuwkettingen:

Test voordat je op vakantie gaat

Pas ze even voordat je op vakantie gaat. Dan kun je het in alle rust uitproberen. Ook als er iets niet duidelijk is, kun je het even opzoeken. In een sneeuwstorm gaat dat net even minder makkelijk.

Opbergen van de sneeuwkettingen

Berg de sneeuwkettingen ergens op waar je gemakkelijk bij kunt. Tussen het reservewiel of onder de bagageruimte is erg onhandig. Het beste om ze aan de rechterkant van de bagageruimte verticaal te plaatsen. Dan weet je precies waar je moet zoeken en sta je zo ver mogelijk van de rijbaan af.

Handige benodigdheden tijdens het monteren

Zorg voor 3 attributen: Iets om met je knieën op te gaan zitten. Denk aan het formaat deurmat en wat je gemakkelijk kunt oprollen. Dan hoef je niet met je knieën in de sneeuw te zitten. Een ander handig attribuut zijn oudere, niet al te dikke handschoenen. Oud omdat ze hoe dan ook vies gaan worden. Hij dunner hoe beter: dan weet je precies wat je aan het doen bent. Het laatste is een zaklamp, bij voorkeur eentje die je om je muts kunt doen. In de winter zijn de dagen al korter, in de bergen is de zon nog vroeger weg.

alpina-b3-biturbo-touring-black-front-side-2015-775-2.jpg

Controleer de maat van de sneeuwkettingen

Check van tevoren of je de goede sneeuwkettingen hebt. Een band kent enkele afmetingen: breedte, dikte, doorsnede. Dit staat meestal ook aangegeven op de band (en de kettingen). Dat is overigens geen garantie dat de kettingen ook daadwerkelijk passen. Als je twijfelt (weinig ruimte tussen band en wielkast bijvoorbeeld), laat het dan bekijken door een specialist. Die weet welke kettingen het beste passen.

Wanneer sneeuwkettingen monteren

Weet wanneer je ze eraf mag halen en wanneer ze erop moeten. Controleer van tevoren de route die je gaat rijden. Als het erg sneeuwt is er een grote kans dat de kettingen eronder moeten. Doe dat niet wanneer er nauwelijks meer zicht of écht geen grip. Je kan ze ook een paar kilometer eerder eronder doen. Andersom geldt het ook. Uiteraard is het niet de bedoeling om 50 kilometer over asfalt te rijden met sneeuwttingen, maar liever 2 kilometer teveel dan te weinig.

Aangedreven wielen

Weet waar je de kettingen moet monteren. Dat zijn namelijk de aangedreven wielen. In de meeste auto’s zijn dat de voorwielen. In sommige gevallen (BMW, Mercedes, Jaguar) kunnen dat de achterwielen zijn. Bij vierwielaandrijving in principe de voorwielen, alhoewel sommige auto’s voornamelijk vermogen naar de achterwielen sturen. Mocht je twijfelen, maar heb je wel vierwielaandrijving: naar boven op de voorwielen, naar beneden (bergaf) de kettingen op de achterwielen.

bmw-435d-xdrive-coupe-rear-side-2017-755-2.jpg

Controleren van de sneeuwkettingen

Controleer eerst voordat je verder rijdt! Zowel bij de training als in het echt. Soms lijkt het alsof de ketting goed vastzit, maar schiet deze los na een of twee omwentelingen. Dus wat te doen? Monteer ze en rol even een meter of 10 - 15 naar voren en kijk hoe ze eronder liggen. Exact hetzelfde en net zo strak? Mooi! Dan kun je doorrijden.

Veiligheid

Kijk uit waar je parkeert! In veel Alpenlanden met besneeuwde wegen kan het erg druk en hectisch zijn. Veiligheid voor alles. Ze de auto niet zomaar langs de weg. Gelukkig zijn er vaak duidelijk aangegeven parkeerplaatsen waar het mogelijk is om de kettingen te monteren.