De term ‘sportwagen’ doet bij menigeen direct denken aan onbereikbare exoten, die voor veel geld van eigenaar wisselen en enkel en alleen het daglicht zien op mooie, kurkdroge zomerdagen. Maar dat is niet helemaal terecht, want er zijn genoeg sportwagens die helemaal niet zo onbereikbaar zijn. Zoek je naar een goedkope sportauto, dan heb je keuze genoeg. Je krijgt niet het vermogen of de exclusiviteit van de eerder genoemde exoten, maar wel een auto waarin de term ‘plezier’ centraal staat. En daarom geven we graag een selectie sportieve auto’s onder de 10.000 euro.
Mazda MX-5
De Mazda MX-5 is een populaire cabriolet, die al sinds het begin van de jaren ‘90 op de markt is. Oudere modellen kan je moeiteloos voor minder dan 10.000 euro vinden, al zal het zeker de moeite lonen om ze goed te inspecteren. Zoek naar roest, met name in de dorpels of onder de kofferbak, en huisvlijt. De MX-5 is in de loop der jaren de inspiratie geweest voor veel sleutelaars, die hun auto soms meer kwaad dan goed hebben gedaan. Vind je echter een net model waar niet te veel mee is gehannest, dan heb je een heerlijke sportwagen.
Audi TT
De Audi TT is een zeer herkenbare auto, gestoeld op het onderstel van een Volkswagen Golf. Met name de oudere modellen zijn uitstekend te vinden voor minder dan 10.000 euro en hiermee is de TT een zeer betaalbare, sportieve auto. Bij de vroegste uitvoeringen draaide het vooral om het uiterlijk en was er onderhuids weinig gedaan aan het ietwat tamme Golf-onderstel, maar desondanks kan je zeker plezier beleven aan deze opvallend vormgegeven coupé of cabriolet. Let op ruw behandelde occasions, menigeen is gedurende zijn leven behoorlijk door de mangel gehaald door testosteron-geladen eigenaars.
BMW 3 Serie
In de basis is de BMW 3 Serie niet direct een sportwagen, eerder een zaken- of gezinswagen, maar de coupé of cabriolet van dit model mag wel degelijk gezien worden als een betaalbare sportieve auto. Met name de oudere uitvoeringen kom je meer dan eens tegen voor minder dan 10.000 euro en dat is helaas niet altijd zonder reden. Wees beducht voor afgeragde, slecht onderhouden varianten van de 3 Serie. Deze achterwielaangedreven auto’s zijn fijn, maar hebben niet altijd een makkelijk leven gehad. In goede staat is het echter een zeer geschikte auto met sportieve pretenties.
Mercedes-Benz SLK
De Mercedes-Benz SLK is een cabriolet met een hard dak, dat met een druk op de knop weg vouwt. Het is een tweezitter, die de statige stijl van Mercedes-Benz combineert met een vlot en sportief uiterlijk. Het is altijd een populaire auto geweest en oudere uitvoeringen vind je en masse voor minder dan tienduizend euro. Net zoals bij alle eerder genoemde goedkope sportauto’s geldt voor de SLK: hoe beter onderhouden, hoe minder kans op gedoe. Dit is een wat minder uitgesproken ragbak dan bijvoorbeeld de TT of de 3 Serie, maar te goedkoop is te mooi om waar te zijn.
MG TF
MG is anno nu in Chinese handen en produceert relatief betaalbare elektrische auto’s. In niets lijkt het MG van nu nog op het MG van weleer. Dat was een Brits sportwagenmerk, dat bijvoorbeeld de MG TF produceerde. Deze vlotte cabriolet gold in de jaren ‘90 als een concurrent van de Mazda MX-5 en is voor liefhebbers nog altijd een interessante keuze. Kwalitatief was het allemaal niet robuust als bij zijn Japanse vakbroeder, maar desondanks kan je met een netjes onderhouden model nog vele jaren lol hebben.
Porsche Boxster
De Porsche Boxster zag het levenslicht in de jaren ‘90 van de vorige eeuw. Deze vlotte, tweezits cabriolet gold als het kleine broertje van de Porsche 911 en een oudere uitvoering geldt anno nu als een betaalbare sportauto. Het zijn bijzonder strak sturende auto’s, die zeer goed in elkaar steken. Hou wel rekening met prijzig onderhoud; Porsche-onderdelen zijn duur en omdat die oude cabrio’s veel behandelingen nodig hebben, zal je meer dan eens in de portemonnee moeten tasten. De Boxster is echter een bijzonder fijne auto, die qua stuurgedrag weinig gelijken kent.
Mini Cooper S
Vooruit, een echte sportwagen is het niet. Maar deze sportieve Mini is krachtiger dan gemiddeld, staat harder afgeveerd en rijdt alsof hij constant op de hielen gezeten wordt door een boze menigte. De Mini Cooper S ratelt als een oude man als je het gas loslaat en heeft een fijne brom, die het combineert met fenomenaal en zeer accuraat stuurgedrag. Hij heeft niet de strakke vormen van het bovengenoemde, maar in de bochten is hij ze bijna allemaal de baas. Het kunnen kwetsbare auto’s zijn, dus let goed op de onderhoudshistorie.