Er zijn veel vaktermen verbonden aan de auto en de ene vakterm is makkelijker te verklaren dan de andere. Heb je het over vermogen, dan is dat eenvoudiger voor te stellen dan bijvoorbeeld het koppel van je auto. Koppel is echt zo’n term die de nodige uitleg vereist, omdat je anders geen idee hebt waar het over gaat. En dat terwijl het wel iets is wat duidelijk invloed heeft op je auto. Hoe meer koppel, hoe breder inzetbaar je auto is. Dus daarom eindelijk voor eens en altijd antwoord op de vraag: wat is koppel in een auto?

Wat is koppel?

Laten we beginnen bij het zo eenvoudig mogelijk uitleggen wat koppel precies is. De term ‘koppel’ heeft betrekking tot de hoeveelheid kracht die een auto kan ontwikkelen bij een bepaald toerental. Hoe meer koppel, hoe meer vermogen de auto heeft bij dat bepaalde toerental. De hoeveelheid koppel wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm) en is vooral belangrijk bij het bepalen van de trekkracht van een auto. Hoe meer koppel, hoe zwaarder de aanhanger of caravan mag zijn die achter de auto hangt. Wil je dus met de caravan naar de Alpen, dan is koppel je vriend.

Is er een technische uitleg van koppel in een auto?

Je zou de term koppel eveneens kunnen omschrijven als ‘draaimoment’. Het centrale punt in het begrip ‘koppel’ is namelijk de krukas, die dankzij de kracht van de motor gaat draaien. De krukas is een onderdeel dat een op-en-neer-gaande beweging in een auto omzet in een roterende beweging. Het koppel van een auto hangt af van de kracht van de ontbranding van de motor en de lengte van de krukas arm. Wil je het helemaal technisch maken, dan kan je de volgende formule toepassen om de hoeveelheid koppel te bepalen: kracht x arm.

Wat is de verhouding tussen vermogen en koppel?

Koppel en vermogen hebben altijd met elkaar te maken, maar wat is vermogen precies? Het vermogen van een auto is een waardebepaling voor de snelheid van geleverde arbeid. Als we dit vertalen naar je auto, hangt het vermogen af van het koppel (dus de kracht van een auto) en het toerental van het voertuig. Het vermogen van auto’s wordt uitgedrukt met de term ‘paardenkracht’, vrijwel altijd handig afgekort tot ‘pk’. Het vermogen wordt berekend met de formule: kracht x afstand x toerental. Hoe hoger de uitkomst van deze formule, hoe meer pk een auto heeft.

Hoe koppel het vermogen versterkt

Vermogen en koppel zijn dus altijd aan elkaar gekoppeld en versterken elkaar zelfs. Zonder koppel immers geen pk’s. De draaiende kracht die door de motor wordt opgewekt, is het koppel. Het aantal pk’s geeft echter aan hoeveel werk er kan worden verricht door dat koppel binnen een bepaalde tijd. De conclusie die je nu kunt trekken is: hoe meer Nm (koppel) je hebt, hoe sneller je de kracht (of het vermogen) kunt verplaatsen.