Alles over de accu van een EV
De accu van een elektrische auto is – samen met de motor – waar het allemaal om draait. Het is de capaciteit van de accu die immers bepaalt hoe ver je komt. Die zogenaamde actieradius was bij de introductie van de eerste EV’s niet bepaald om over naar huis te schrijven en het opladen duurde erg lang. Bovendien maken accu’s deze elektrische auto’s behoorlijk zwaar. Gelukkig gaan de ontwikkelingen rondom deze accu’s snel en worden ze bijna met de dag beter. Lees hier alle belangrijke informatie en antwoorden op belangrijke vragen over accu’s in elektrische auto’s.
Accucapaciteit elektrische auto
We worden overladen met duizelingwekkende prestaties van elektrische auto’s, maar de accucapaciteit is waar het ons meestal om te doen is. Die bepaalt immers hoe ver je komt. Deze capaciteit meten we in kilowattuur (kWh). In de regel geldt: hoe meer kWh, hoe verder de auto komt. Gebruik je de auto alleen op korte afstanden, dan is 40 kWh vaak voldoende. Heb je tussen de 50 en 80 kWh, dan kun je al zonder laadstops te moeten plannen lange afstanden afleggen. Met een accu van meer dan 80 kWh heb je een elektrische auto met een flinke actieradius.
Levensduur accu elektrische auto
De levensduur van de accu van een elektrische auto is voor velen een punt van zorg. De kosten om de accu van een elektrische auto te vervangen, zijn namelijk behoorlijk hoog. Gelukkig hebben deze accu’s een flink lange levensduur. Ze hebben gemiddeld na 500.000 kilometer nog tachtig procent van hun capaciteit. Ter vergelijking: voor een benzineauto wordt een gemiddelde levensduur aangehouden van zo’n 300.000 kilometer en voor diesels 400.000 kilometer.
Tips om de levensduur van de accu te maximaliseren
Als je uit zou gaan van een gemiddeld jaarkilometrage van 15.000 kilometer, heeft je elektrische auto na 33 jaar rijden nog zo’n tachtig procent accucapaciteit over. Toch is het slim om je accu zo goed mogelijk te behandelen. Zo zijn er zaken die de levensduur van de accu flink kunnen verkorten – en verlengen. Gebruik deze tips om de levensduur te maximaliseren:
- Laat de accu niet te ver op- en niet te ver ontladen. De accu blijft het langst goed als hij tussen de 20 en 80% gevuld is. Het is aan te raden om te zorgen dat de accu niet onder de 10% komt en niet voor 100% wordt opgeladen.
- Rijd niet te ver door. Uiteraard komt het wel eens voor dat je (op een lange afstand) voorbij de 10 of misschien zelfs 5% accucapaciteit doorrijdt. Als dit enkele keren per jaar gebeurt, is dat helemaal niet erg. Maak er echter geen gewoonte van als je zo lang mogelijk van je elektrische auto wilt genieten.
- Stel het accumanagementsysteem (regelmatig opnieuw) in. Sommige elektrische auto’s hebben een speciaal systeem dat de werking van de accu in extreme situaties regelt. Dit voorkomt problemen bij bijvoorbeeld leegloop of overladen van de accu. Als je geruime tijd niet buiten de marge van 20 tot 80% procent acculading bent gekomen, kan het zijn dat dit systeem opnieuw ingesteld moet worden.
- Houd rekening met de buitentemperatuur. Laden in winterkou is niet bevorderlijk voor de accu. Staat je auto (altijd) buiten aan een laadpaal, plan dan 1 uur voor vertrek een laadsessie in, waarbij het verwarmingssysteem van de accu zorgt dat deze optimaal wordt geladen. Ook is je interieur dan al lekker warm zonder dat het ten koste van je actieradius gaat.
- Laad geen hete accu op. Zorg dat de accu is afgekoeld voordat je hem oplaadt om schade te voorkomen. Veel elektrische auto’s hebben al een beveiliging tegen het laden van een (te) hete accu.
- Kies overwegend voor ‘langzaam’ laden. Snelladers zijn aantrekkelijk en kunnen zeker onderweg handig zijn. Ze zijn echter niet bevorderlijk voor de levensduur van je accu. Heb je de tijd, kies dan altijd voor een wallbox of openbare laadpaal.
- Gebruik de auto. Een maand stilstand kan al zorgen voor schade aan de accu. Om de capaciteit van de accu op peil te houden, wordt aangeraden minimaal 2 tot 3 keer per maand een stuk te rijden.
- Laad de accu vóór lange stilstand voor de helft op. Als je je elektrische auto voor langere tijd (twee weken of meer) stil laat staan, is het aan te raden de accu tot 50% op te laden. Heb je hier geen mogelijkheid voor, zorg dan in ieder geval dat de accu tussen de 30 en 80 procent opgeladen is.
Accu elektrische auto in de winter
Winterse temperaturen hebben sterke invloed op de accu van een elektrische auto. De capaciteit daalt als de temperatuur dat ook doet. Lithium-ion-accu’s presteren optimaal bij een temperatuur tussen de twintig en 25 graden. Daarbuiten neemt de capaciteit af. Steeds vaker hebben elektrische auto’s echter een accu die verwarmd of verkoeld kan worden om zo dichter bij de optimale temperatuur te blijven voor een zo gunstig mogelijke capaciteit.
Belangrijke ontwikkeling: solid state accu in elektrische auto
De actieradius van een elektrische auto blijft een heikel punt voor veel kopers. Op dat vlak is er een goede ontwikkeling: de solid state accu. Op dit moment zijn alle accu’s van elektrische auto’s voorzien van accu’s met vloeibare elektrolyten. Solid state accu’s, voorzien van vaste stof, zijn lichter en veiliger, hebben meer capaciteit en een langere levensduur én zijn sneller opgeladen. Bovendien is de fabricage ervan schoner en duurzamer. Overall is de autobranche positief, en worden de eerste elektrische auto’s met solid state accu nog vóór 2030 verwacht.