
De accu van een elektrische auto
Hoe groter de accu, hoe groter de range
Alles over de accu van een EV

De accu van een elektrische auto is – samen met de motor – waar het allemaal om draait. Het is de capaciteit van de accu die immers bepaalt hoe ver je komt. Die zogenaamde actieradius was bij de introductie van de eerste EV’s niet bepaald om over naar huis te schrijven en het opladen duurde erg lang. Bovendien maken accu’s deze elektrische auto’s behoorlijk zwaar. Gelukkig gaan de ontwikkelingen rondom deze accu’s snel en worden ze bijna met de dag beter. Lees hier alle belangrijke informatie en antwoorden op belangrijke vragen over accu’s in elektrische auto’s.
Accucapaciteit elektrische auto
We worden overladen met duizelingwekkende prestaties van elektrische auto’s, maar de accucapaciteit is waar het ons meestal om te doen is. Die bepaalt immers hoe ver je komt. Deze capaciteit meten we in kilowattuur (kWh). In de regel geldt: hoe meer kWh, hoe verder de auto komt. Gebruik je de auto alleen op korte afstanden, dan is 40 kWh vaak voldoende. Heb je tussen de 50 en 80 kWh, dan kun je al zonder laadstops te moeten plannen lange afstanden afleggen. Met een accu van meer dan 80 kWh heb je een elektrische auto met een flinke actieradius.
Levensduur accu elektrische auto
De levensduur van de accu van een elektrische auto is voor velen een punt van zorg. De kosten om de accu van een elektrische auto te vervangen, zijn namelijk behoorlijk hoog. Gelukkig hebben deze accu’s een flink lange levensduur. Ze hebben gemiddeld na 500.000 kilometer nog tachtig procent van hun capaciteit. Ter vergelijking: voor een benzineauto wordt een gemiddelde levensduur aangehouden van zo’n 300.000 kilometer en voor diesels 400.000 kilometer.
Tips om de levensduur van de accu te maximaliseren
Als je uit zou gaan van een gemiddeld jaarkilometrage van 15.000 kilometer, heeft je elektrische auto na 33 jaar rijden nog zo’n tachtig procent accucapaciteit over. Toch is het slim om je accu zo goed mogelijk te behandelen. Zo zijn er zaken die de levensduur van de accu flink kunnen verkorten – en verlengen. Gebruik deze tips om de levensduur te maximaliseren:
- Laat de accu niet te ver op- en niet te ver ontladen. De accu blijft het langst goed als hij tussen de twintig en tachtig procent gevuld is. Het is aan te raden om te zorgen dat de accu niet onder de tien procent komt en niet voor honderd procent wordt opgeladen.
- Rijd niet te ver door. Uiteraard komt het wel eens voor dat je (op een lange afstand) voorbij de tien of misschien zelfs vijf procent accucapaciteit doorrijdt. Als dit enkele keren per jaar gebeurt, is dat helemaal niet erg. Maak er echter geen gewoonte van als je zo lang mogelijk van je elektrische auto wilt genieten.
- Stel het accumanagementsysteem (regelmatig opnieuw) in. Sommige elektrische auto’s hebben een speciaal systeem dat de werking van de accu in extreme situaties regelt. Dit voorkomt problemen bij bijvoorbeeld leegloop of overladen van de accu. Als je geruime tijd niet buiten de marge van twintig tot tachtig procent acculading bent gekomen, kan het zijn dat dit systeem opnieuw ingesteld moet worden.
- Houd rekening met de buitentemperatuur. Laden in winterkou is niet bevorderlijk voor de accu. Staat je auto (altijd) buiten aan een laadpaal, plan dan een uur voor vertrek een laadsessie in, waarbij het verwarmingssysteem van de accu zorgt dat deze optimaal wordt geladen. Ook is je interieur dan al lekker warm zonder dat het ten koste van je actieradius gaat.
- Laad geen hete accu op. Zorg dat de accu is afgekoeld voordat je hem oplaadt om schade te voorkomen. Veel elektrische auto’s hebben al een beveiliging tegen het laden van een (te) hete accu.
- Kies overwegend voor ‘langzaam’ laden. Snelladers zijn aantrekkelijk en kunnen zeker onderweg handig zijn. Ze zijn echter niet bevorderlijk voor de levensduur van je accu. Heb je de tijd, kies dan altijd voor een wallbox of openbare laadpaal.
- Gebruik de auto. Een maand stilstand kan al zorgen voor schade aan de accu. Om de capaciteit van de accu op peil te houden, wordt aangeraden minimaal twee tot drie keer per maand een stuk te rijden.
- Laad de accu vóór lange stilstand voor de helft op. Als je je elektrische auto voor langere tijd (twee weken of meer) stil laat staan, is het aan te raden de accu tot vijftig procent op te laden. Heb je hier geen mogelijkheid voor, zorg dan in ieder geval dat de accu tussen de dertig en tachtig procent opgeladen is.
Accu elektrische auto in de winter
Winterse temperaturen hebben sterke invloed op de accu van een elektrische auto. De capaciteit daalt als de temperatuur dat ook doet. Lithium-ion-accu’s presteren optimaal bij een temperatuur tussen de twintig en 25 graden. Daarbuiten neemt de capaciteit af. Steeds vaker hebben elektrische auto’s echter een accu die verwarmd of verkoeld kan worden om zo dichter bij de optimale temperatuur te blijven voor een zo gunstig mogelijke capaciteit.
Belangrijke ontwikkeling: solid state accu in elektrische auto
De actieradius van een elektrische auto blijft een heikel punt voor veel kopers. Op dat vlak is er een goede ontwikkeling: de solid state accu. Op dit moment zijn alle accu’s van elektrische auto’s voorzien van accu’s met vloeibare elektrolyten. Solid state accu’s, voorzien van vaste stof, zijn lichter en veiliger, hebben meer capaciteit en een langere levensduur én zijn sneller opgeladen. Bovendien is de fabricage ervan schoner en duurzamer. Overall is de autobranche positief, en worden de eerste elektrische auto’s met solid state accu nog vóór 2030 verwacht.

Uitvoeringen met een grote range
Veelgestelde vragen over de accu van een elektrische auto
Op deze vraag is het korte antwoord: langer dan een benzine- of dieselauto. Die gaan gemiddeld respectievelijk 300.000 en 400.000 kilometer mee, terwijl de accu van een elektrische auto na 500.000 kilometer nog zo’n tachtig procent aan capaciteit heeft. Hierboven lees je meer over de levensduur van de accu van een elektrische auto en tips om te zorgen dat de accu zo lang mogelijk meegaat.
Hoeveel een volle accu in een elektrische auto kost, is afhankelijk van twee zaken:
- De accucapaciteit van de auto; deze is grofweg 30 tot 100 kWh (uitschieters daargelaten).
- Het tarief dat je per kWh betaalt; dit is afhankelijk van hoe je de auto oplaadt.
Aangeraden wordt, om je accu niet verder dan tien procent te laten leeglopen en niet verder dan tachtig procent op te laden. Om van tien naar tachtig procent te gaan, heb je in de regel 21 tot 70 kWh nodig om op te laden. Dit vermenigvuldig je met het tarief dat je betaalt:
- Gaan we uit van het gemiddelde snellaadtarief (€ 0,75 per kWh), dan is dat € 15,75 tot € 52,50.
- Gaan we uit van het gemiddelde tarief bij een openbare laadpaal (€ 0,55 per kWh), dan betaal je € 11,55 tot € 38,50.
- Gaan we uit van thuis laden met het gemiddelde huidige stroomtarief (€ 0,73 per kWh in oktober 2022), dan ben je € 15,33 tot € 51,10 kwijt.
De kosten van een vervangende accu in een elektrische auto zijn sterk afhankelijk van het automerk en de capaciteit van de accu. Veel merken communiceren deze prijzen niet graag. Vaak is het bovendien zo, dat niet de hele accu, maar slechts een module vervangen hoeft te worden. Het Duitse automagazine Autobild berekende in 2022 wat het vervangen van een complete accu voor enkele modellen kost en kwam tot de volgende prijzen:
- Dacia: € 6.770 voor de Spring.
- Honda: € 7.283 voor de e.
- Hyundai: € 20.177 en € 33.772 voor respectievelijk de 100 kWh en 150 kWh-uitvoeringen van de Kona-e, € 20.177 voor de IONIQ.
- Kia: € 6.940 en € 10.410 voor respectievelijk de 39,2 kWh en 64 kWh-uitvoeringen van de e-Niro, € 5.826 en € 8.739 voor respectievelijk de 39,2 kWh en 64 kWh-uitvoeringen van de e-Soul, € 10.365 voor de EV6.
- Mercedes-Benz: €15.209 voor de EQA, € 19.603 voor de EQS en € 27.230 voor de EQV.
- Nissan: € 10.306 en € 15.516 voor respectievelijk de 40 kWh en 62 kWh-uitvoeringen van de Leaf.
- Renault: ongeveer € 9.000 voor de Zoe, Kangoo ZE en Twingo Electric, ongeveer € 4.000 voor de Twizy.
- Smart: € 6.538 voor de EQ fortwo en EQ forfour.
- Volkswagen: € 10.000 tot € 15.000 voor de ID.3 en ID.4, € 10.000 tot € 20.000 voor de e-Golf en e-Up!.
- Volvo: € 37.854 voor de XC40 Recharge.
Per elektrische auto verschilt de grootte van de accu. Als we kijken naar grootte in termen van kWh (dus capaciteit), dan varieert die van minder dan 20 kWh tot ver over de 100 kWh. Uiteraard geldt: hoe groter de capaciteit, hoe verder de accu een elektrische auto kan brengen: 15 kWh is goed voor ongeveer 100 kilometer, 40 kWh voor 200 tot 280 kilometer en 75 kWH voor 280 tot 545 kilometer. Hebben we het echt over de afmetingen van het accupakket, dan verschilt dat per auto. Enkele voorbeelden van populaire EV’s:
- BMW i4 M50: 2284 x 1708 x 285 millimeter
- Tesla Model 3 Long Range: 1850 x 290 x 90 millimeter
- VW ID.4 299 pk GTX: 1455 x 1810 millimeter (hoogte onbekend)
- Peugeot e-208: 2100 x 1200 millimeter (hoogte onbekend)
Je hebt het vast wel eens gelezen: de productie van accu’s van elektrische auto’s is behoorlijk vervuilend en de stroom die ze gebruiken komt uit smerige kolencentrales. Hoewel dit (deels) waar is, is dit zeker niet het hele verhaal. De productie van een elektrische auto is momenteel nog zo’n dertig procent vervuilender dan van een auto met verbrandingsmotor, maar er wordt hard aan verduurzaming gewerkt. Bovendien wordt de elektriciteit die de accu’s gebruiken steeds groener. Over de gehele levensduur is een elektrische auto daardoor ongeveer even vervuilend als een auto met verbrandingsmotor – en wordt deze alleen maar milieuvriendelijker.
Gemiddeld gaat de accu van een elektrische auto al langer mee dan een complete benzine- of dieselauto en dat kun je nog verder verlengen. Op deze pagina lees je belangrijke tips om te zorgen dat de accu zijn capaciteit zo lang mogelijk behoudt. Simpel gezegd, moet je opletten voor extremen: laad de accu niet op als hij te warm of te koud is, probeer hem altijd tussen de twintig en tachtig procent opgeladen te houden en laad niet (altijd) op via de snellader. Ook is het belangrijk vaak een stukje te gaan rijden met de auto.